![](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Pressemeddelelser-billeder/pix-telefon.jpg)
Banedanmarks pressetelefon
Kontakt Banedanmarks pressevagt på tlf. 82341313.
Find flere kontaktinformationer![""](/-/media/Bane/Stroem/Koerestroem.jpg)
![""](/-/media/Bane/Logoer-og-symboler/paragraf.jpg)
![""](/-/media/Bane/Presse_og_talspersoner/Pressemedarbejdere.jpg)
![Sporsænkning](/-/media/Bane/Sporarbejde/Sporsaenkning_Holbaek.jpg)
Leverandørers brug af Banedanmarks logo, navn m.m.
Læs mere om, hvordan du som leverandør må benytte eller omtale Banedanmark.
Læs om omtale af Banedanmark![nyt spor bliver lagt](/-/media/Bane/Sporarbejde/Sporfornyelse.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=524B3B4D244389C64DBDD3B3E1E06C0D)
Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.
![Den nye Lillebæltsbro, som forbinder Fyn og Jylland](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Lillebaeltsbroen.jpg?h=952&iar=0&w=1429&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=6D1496F98CD54C063273FA6B388162A0)
Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse over Lillebælt på pause.
![""](/-/media/Bane/Tog/IC3_Eltog.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=E47D1284EF1079994DFBBAC8EC573F49)
78,5 procent af DSB-passagerer ankom til tiden i første halvår
Der var masser af tog til tiden på fjernbanen i første halvår af 2024. Senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken.
![Spor Københavns Hovedbanegård](/-/media/Oversigt-fra-CNB-mod-Hovedbanen-2-_-Jesper-Blaesild_small.jpg?h=1666&iar=0&w=2500&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=F537ED7415DEB9C15C4403742B76A607)
Kompleks planlægning bag sæsonens sporarbejder
Sæsonens sporarbejder er i fuld gang. Forud er gået en kompleks planlægning for at Banedanmark og entreprenørerne kan arbejde i sporet. Det kræver nemlig mange måneders forberedelse at få sporarbejder og køreplaner til at spille sammen, så togtrafikken og passagererne påvirkes mindst muligt.
![Den nye Lillebæltsbro, som forbinder Fyn og Jylland](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Lillebaeltsbroen.jpg?h=952&iar=0&w=1429&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=6D1496F98CD54C063273FA6B388162A0)
Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse over Lillebælt på pause.
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.
![""](/-/media/Bane/Gule-maskiner/sporombygningstog.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=C633CD7A067D43980F8912403410888F)
Sporombygningstoget
Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.
![""](/-/media/Bane/Tog/Ringsted_perron_1920x1080_web.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=EDD98A47B3A519004FA9B2A26C8FFBCA)
Kryds aldrig sporet
Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.
![""](/-/media/Bane/Gule-maskiner/Ballastrenser_2.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=4D9EDAE03BCCEEA316A2EBFBEA0CD8F7)
Ballastrenser
Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt
![Ballastfordeler](/-/media/Bane/Gule-maskiner/Ballastfordeler.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=9C8F9257010F8DBA6394137083E603B9)
Ballastfordeler
Ved regelmæssig ballastfordeling forlænges sporets levetid.
![Stoppemaskine](/-/media/Bane/Gule-maskiner/Stoppemaskine.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=EEF26820E2ED9B2256FB09D5A5B1EC39)
Stoppemaskine
Pakker og komprimerer ballasten.
![banearbejder](/-/media/Bane/Gamle/Sporarbejde/Custom-Name-47.jpg?h=1200&iar=0&w=1818&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=81D3F701871F963BAB801D4D84F77665)
Banens gule flåde
Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.
![Målevognstog](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/IMV-200.jpg?h=567&iar=0&w=847&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=CCFACEE66A3F5A6D113590043DE38743)
Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
![Kørestrøm](/-/media/Bane/Stroem/Koerestroem.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=ED6342B7F7BD7FC3DB07188F34EA117E)
Højspænding giver ikke høj spænding
Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.
![Sporfornyelse på Østfyn 2023](/-/media/Bane/Gamle/Nyt-fra-Banedanmark/Sporfornyelse-OEstfyn-foraar-2023.jpg?h=3840&iar=0&w=5760&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=CD39C1288A66719E2995FA34991619E1)
Sporfornyelser
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Læs mere om arbejdet.
![Banen i skumringstid](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Groen_bane_skumring.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=2956F2320EAFA11F31B99D24B1241763)
Banen er klar til storm
Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.
![Skinner](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/kh170917_81607_1600px-_1_.jpg?h=1067&iar=0&w=1600&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=2CFF0FFE72FF896EE170136A1CE5B891)
Når skinnerne skriger
I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.
![dæmningerne under jernbanen og deres opdygning](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/hoeje_ris_fyn_14_1600px.jpg?h=1067&iar=0&w=1600&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=CE7440D8912B39CF19B6BA232F255F68)
Skybrud og kraftig regn på banen
Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
![Punktsky](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/punktsky2.png?h=711&iar=0&w=1231&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=B6648CF44F7C3DD769D3572A1B552AC2)
Sådan scanner Banedanmark jernbanen
Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen
![Beredskabsvogne](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Ydelseskatalog_IMG_0253.jpg?h=3024&iar=0&w=4032&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=9C889A57BE060017E0350CFEA6070535)
Beredskab Banedanmark
Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen.
![Tog gennnem landskab](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Pressemeddelelser-billeder/32523128_-_1_.jpg?h=1067&iar=0&w=1600&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=D2EBB021909E26CE228A0085982131EB)
Køreplanlægning
Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.
![Jernbane natur](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Biodiversitet_bane_natur.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=12CDF311A20E1A3978E918510FE05123)
Sådan arbejder Banedanmark for naturen
Banedanmark arbejder målrettet på at fremme naturen og biodiversiteten, mens vi vedligeholder, udvikler og fremtidssikrer jernbanen. I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.
![Sporarbejde i mørket](/-/media/Bane/Sporarbejde/Sporarbejde-i-moerket.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=474E63D284767FE8AAF0EC1E9373D36C)
Når vi arbejder i sporet
Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken.
![""](/-/media/Bane/Gule-maskiner/Ballastrenser.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=D00BCE2355C8DCC35BFF656FA6AFB948)
Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde
Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.
![jernbanespor](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/1742.jpg?h=2704&iar=0&w=4064&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=D79807501C62D667A3D66F870B4089DC)
Varme skinner
Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen.
Sommertid - vintertid
Sådan fungerer stationsurene.
![""](/-/media/Bane/Stroem/Koerestroem_2.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=2C6C93DAE1AD7CF550AF280937E84BA7)
Strøm og sikkerhed
Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille.
![jernbanespor](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/1742.jpg?h=2704&iar=0&w=4064&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=D79807501C62D667A3D66F870B4089DC)
Sporet
Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner.
![Broindskub](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/BaneDK_Broindskub_1771.jpg?h=1000&iar=0&w=1500&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=685CA1256E335FFF6D29C03EF72B8868)
Broindskub
Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.
![Efterår på banen](/-/media/Bane/Banen-uden-tog/Efteraar_paa_banen.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=ABAA79D2C0952BABE98AB7C347E47CEA)
Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
![Overkørelse](/-/media/Bane/Tog/Arriva_tog_i_overkoerelse.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=5D98995DF119B426B4F3D9B0896F5083)
Når du skal krydse jernbanen
Sådan krydser du banen.
![Svejsning i mørket](/-/media/Bane/Sporarbejde/Svejsning_i_moerket.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=E5867052906831D9F058DCF534BB4EDB)
Skinnebrud
Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud.
![""](/-/media/Bane/Gule-maskiner/skinefreser.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=DC52B7146E49695768D927AFCC37543B)
Derfor sliber Banedanmark skinnerne
Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål.
![kørestrømsarbejde](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Temasider/koereledning.jpg?h=2848&iar=0&w=4288&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=FDBA2D0EAEDA1AF0EDB61354FEACA0A6)
Nedrevne køreledninger
Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning.
![Tog igennem vinterlandskabet](/-/media/Bane/Tog/Tog_gennem_vinterlandskab.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=1197308AC87AA3191317B87B10026FA9)
Sne og frost i sporet
Skulle vinteren komme, er vi klar.