Presse Banedanmarks pressetelefon Kontakt Banedanmarks pressevagt på 8234 1313 læs mere Pressebilleder Se pressebilleder af direktionen, nøglepersoner og jernbanen se billederne Aktindsigt Sådan søger du om aktindsigt hos Banedanmark læs mere Fotooptagelser Få tilladelse til foto- og videooptagelser læs mere Pressemeddelelser og nyheder Nyt fra Banedanmark Fræseren er tilbage for at gnave i sporet 19.09.2023 Skinnefræserens anden kampagne i 2023 er i gang. Fræsetoget fjerner små revner i skinnerne væk, så de ikke vokser sig store. Pressemeddelelse 120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern 01.09.2023 På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme. Pressemeddelelse Fremtidssikring af jernbanen fra Fredericia til Skanderborg påvirker togtrafikken i otte dage 28.08.2023 Fra den 4. til 12. september 2023 arbejder Banedanmark i sporet på strækningen mellem Fredericia og Skanderborg. Pressemeddelelse Få stationens infoskærm med i lommen med ny app 21.08.2023 I appen ”MitTog” får du et hurtigt og nemt overblik over togafgange fra landets stationer. Temaer Jernbanen på tværs af landet skal i bedre form I de kommende måneder fornyes og hastighedsopgraderes sporene flere steder mellem landsdelene. Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand. Højspænding giver ikke høj spænding Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding. Sporfornyelser Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Her får du overblikket for 2022. Banen er klar til storm Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt. Pas på banen - og pas på hinanden Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet. Når toget kommer med fuld fart, kan det sjældent nå at standse. Men det kan du. Når skinnerne skriger I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver. Skybrud og kraftig regn på banen Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet. Sådan scanner Banedanmark jernbanen Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen Beredskab Banedanmark Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen. Køreplanlægning Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter. Sådan arbejder Banedanmark for naturen I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet. Når vi arbejder i sporet Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken. Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde. Varme skinner Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen. Sommertid - vintertid Sådan fungerer stationsurene. Strøm og sikkerhed Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille. Sporet Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner. Broindskub Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads. Løvfald Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson. Når du skal krydse jernbanen Sådan krydser du banen. Skinnebrud Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud. Derfor sliber Banedanmark skinnerne Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål. Nedrevne køreledninger Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning. Sne og frost i sporet Skulle vinteren komme, er vi klar. Om Banedanmark Læs mere om, hvad vi beskæftiger os med i Banedanmark klik her Leverandørers brug af Banedanmarks logo, navn m.m. Læs mere om, hvordan du som leverandør må benytte eller omtale Banedanmark klik her
Nyt fra Banedanmark Fræseren er tilbage for at gnave i sporet 19.09.2023 Skinnefræserens anden kampagne i 2023 er i gang. Fræsetoget fjerner små revner i skinnerne væk, så de ikke vokser sig store.
Pressemeddelelse 120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern 01.09.2023 På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.
Pressemeddelelse Fremtidssikring af jernbanen fra Fredericia til Skanderborg påvirker togtrafikken i otte dage 28.08.2023 Fra den 4. til 12. september 2023 arbejder Banedanmark i sporet på strækningen mellem Fredericia og Skanderborg.
Pressemeddelelse Få stationens infoskærm med i lommen med ny app 21.08.2023 I appen ”MitTog” får du et hurtigt og nemt overblik over togafgange fra landets stationer.
Jernbanen på tværs af landet skal i bedre form I de kommende måneder fornyes og hastighedsopgraderes sporene flere steder mellem landsdelene.
Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Højspænding giver ikke høj spænding Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.
Sporfornyelser Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Her får du overblikket for 2022.
Banen er klar til storm Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.
Pas på banen - og pas på hinanden Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet. Når toget kommer med fuld fart, kan det sjældent nå at standse. Men det kan du.
Når skinnerne skriger I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.
Skybrud og kraftig regn på banen Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
Sådan scanner Banedanmark jernbanen Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen
Køreplanlægning Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.
Sådan arbejder Banedanmark for naturen I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.
Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.
Løvfald Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Derfor sliber Banedanmark skinnerne Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål.
Leverandørers brug af Banedanmarks logo, navn m.m. Læs mere om, hvordan du som leverandør må benytte eller omtale Banedanmark klik her