Om Banedanmark

I Banedanmark skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.

Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi holder den gamle jernbane kørende. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer.

Med fremtidens attraktive, grønne jernbane kan togene køre hurtigere, tættere og smartere. Trængslen kan mindskes, og klimaet og miljøet får det bedre af eltog. Undervejs tager vi – så godt vi kan – hensyn til naturen og styrker biodiversiteten langs banen.

Vi er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere. Hovedkontoret ligger på Carsten Niebuhrs Gade 43 i København, men vi har dygtige og dedikerede medarbejdere i hele Danmark.

Se, hvor vi bor.

""

Sæt din karriere på skinner

Er du ingeniør, jurist eller kontoruddannet? Det kræver mange forskellige kompetencer af udvikle og drive fremtidens grønne jernbane.

Læs om mulighederne
Spor Københavns Hovedbanegård
Få indblik i vores arbejdsplads

Banen binder os sammen

Vil du være med til at lægge skinner til en grønnere fremtid?

""

Banedanmarks ansvar

Hvad er Banedanmarks ansvar for punktligheden?

Læs om vores ansvar
Passagerer stiger af tog

Sådan kører togene

Vi opgør punktligheden hver måned.

Læs om punktlighed
Plads til alle på banen

Vores organisation

Få et bedre indblik i vores organisation

Lær mere om os
""

Banedanmarks strategi

På vej mod fremtidens attraktive grønne jernbane.

Se strategien
Grøn bane

Mål- og resultatplan

Banedanmark indgår hvert år en mål- og resultatplan

Se planen
Natur langs jernbanen

Bæredygtighedsstrategi

I Banedanmark er vi i fuld gang med at bygge en attraktiv jernbane, hvor togene kan køre på el, så miljøbelastningen bliver mindre.

Gå til bæredygtighedsstrategien
""

Publikationer

Årsrapporter og generelle publikationer.

Til publikationsoversigten
""

Visuel identitet

Her finder du logo og retningslinjerne for vores visuelle identitet.

Find vores visuelle identitet

Læs mere om sikkerhed i Banedanmark

Sporarbejde i tunnel

En sikker jernbane

Den danske jernbane hviler på høje krav om sikkerhed. Som infrastrukturforvalter arbejder Banedanmark målrettet for, at alle, der benytter eller arbejder på jernbanen, skal være trygge.

Sikkerhed i Banedanmark

Seneste nyt

03.10.2025
Hellerup Station set oppefra

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges

Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.

03.10.2025
Efterår på banen

Løvfald

Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.

30.09.2025
Balise

Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård

I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

22.09.2025
Sporombygningstoget

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

22.09.2025
Besøgene til åben byggeplads-arrangement på rundvisning blandt broelementer til udvidelsen af Kong Frederik IX's bro

Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro

Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor. 

19.09.2025
Sporombygningstog i Tinglev

Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg

I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

11.09.2025
Bag om banen podcast

Podcast: Bag om banen

Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

11.09.2025
Skinnefræseren

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne

Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.