Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
De store og bærende broelementer til udvidelsen af Kong Frederik IX’ bro mellem Lolland og Falster er nu på plads. Og selvom bro-udvidelsen endnu ikke er helt klar til tog, så er det væsentlige milepæle, der er nået de seneste måneder: “Nu er broens nye grundlæggende konstruktion på plads.
Med en broklap på 100 tons og 11 broelementer på hver 500 tons, så tager broens udvidelse nu virkelig form, og vi har sammen med vores entreprenør haft det helt store maskineri i gang,” fortæller projektchef i Banedanmark Mette Koch Sonnenborg.
En unik udfordring
Det er ikke hver dag, at man i Banedanmark bygger jernbanebroer over vand. Det har derfor været en usædvanlig og spændende opgave for projektchefen:
”Guldborg Sund er meget lavvandet. Det har gjort det vanskeligt at sejle fx præfabrikerede elementer og materialer til arbejdspladsen, for det lave vand begrænser størrelsen på de skibe, som vi kan bruge til broarbejdet. Derfor har vi fx været nødt til at støbe bropillerne direkte i vandet og broelementerne på selve byggepladsen,” uddyber Mette Koch Sonnenborg.
Selvom brokonstruktionen nu står klar, så er der stadig en del arbejde inden den nye del af broen kan tages i brug, når den dobbeltsporede jernbane over Lolland åbner.
Det videre arbejde:
- Der mangler noget støbearbejde af broen, som vi forventer er færdigt i februar 2026.
- I 2026 begynder arbejdet med at anlægge selve sporet på den nye bro, ligesom at sporet på den gamle del af broen skal fornys.
- Der skal lægges nye sporskifter på Lollandssiden.
- Vi implementerer et styresystem til broklappen, som skal bygges sammen med styresystemet på den eksisterende bro.
- Herefter begynder Banedanmark at arbejde med at elektrificere og derefter digitalisere begge broer, så der i fremtiden også kan køre klimavenlige tog mellem Lolland og Falster og mellem Danmark og Europa.
Læs mere om det komplicerede brobyggeri her:
29 bropiller er støbt direkte i sundet Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund | Banedanmark + TV2 ØST
En klapkælder er støbt: Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund | Banedanmark + Se hvordan hos: TV2 ØST •
En 100 tons tung broklap er ankommet fra Rødekro og monteret: 100 tons stål på vej - ny broklap sejles mod Nykøbing | TV2 ØST
11 broelementer er støbt lokalt på byggepladsen på Falster og er nu også monteret
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.