Stor interesse for Troljevej

Børnene var især begejstrede for dagens skattejagt og de mange store maskiner, som holdt på pladsen. Som et minde fra dagen fik de en samlekort-udgave af den gule flåde med hjem – noget som vakte stor begejstring.
Kollegerne fra Banedanmark fortalte om, hvordan arbejdspladser som Troljevej gør det muligt hurtigt at rykke ud, hvis fx en køreledning eller et træ falder ned og spærrer trafikken.
“De her arbejdspladser er afgørende for, at vi kan holde togtrafikken kørende. De er med til at sikre, at knap 200 mio. passagerer og 8 mio. tons gods hvert år kan komme frem,” siger Jes Øksnebjerg, som er Teknisk Driftsdirektør i Banedanmark.
Dagens gæster fik også mulighed for at høre mere om det aktuelle sporfornyelsesprojekt mellem Svanemøllen og Hillerød, og hvordan Troljevej spiller en central rolle i det arbejde. Vores entreprenør på projektet, M.J. Eriksson deltog i arrangementet. De udførte i dagens anledning en termitsvejsning på en jernbaneskinne.

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog
På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.

Sammen fejrede vi vores allesammens Lillebæltsbro
I lørdags blev de danske broers “Grand Old Lady” fejret med en stor fødselsdagsfest. I 90 år har Lillebæltsbroen nemlig bundet Danmark sammen og sikret, at mere end 70.000 tog med passagerer og gods årligt har kunnet passere bæltet og nå hurtigt frem til deres destinationer.

Allersidste hånd på det nye signalsystem i Syd- og Sønderjylland
Banedanmark er i fuld gang med de sidste installationer til det nye digitale signalsystem ved Tønder og Bramming.

Højsæson for sporarbejder
Påsken betyder som altid travle dage på Banedanmarks mange anlægsprojekter. I fridagene er der færre passagerer i togene og derfor flere folk, der arbejder i sporet.

Ny rytme i arbejdslivet: Fra trækbasunist til trafikleder
Da coronapandemien i en periode satte en stopper for koncertoplevelser, traf Nichlaes Kure Ettrup, professionel musiker, en beslutning om at skifte spor. Han er netop blevet færdiguddannet som trafikleder – men trækbasunen er ikke lagt helt væk.

Mød tre kvinder, som digitaliserer jernbanen
I Banedanmark arbejder 1.150 kvinder med vidt forskellige uddannelser, baggrunde og arbejdsområder – fra spor til kontor og trafikstyring. Her kan du møde tre af dem, som på hver sin måde bidrager til, at togene kommer til at køre på det nye digitale signalsystem mellem Fredericia og Padborg i 2027.

Jernbanen gøres i disse år klar til fremtidens tog
I 2025 arbejder Banedanmark på en række store projekter, der skal forny og opgradere jernbanen, så den kommer i god form og bliver klar til at tage imod de nye tog. Få overblik over dette års store projekter på jernbanen hér.

Ny dæmning på 100 meter ved Funder er nu bygget færdig
Det store arbejde med at udbedre en dæmning ved Funder er færdigt en uge før tid. Det betyder, at togpassagererne igen kan rejse på strækningen mellem Engesvang og Silkeborg.

Masser af tog til tiden i 2024
I et år med mange projekter, storme og vådt vejr kom jernbanen godt gennem 2024

Ny direktør i spidsen for Banedanmark
Anlægs- og viceadministrerende direktør Peter Jonasson tiltræder den 1. februar som ny administrerende direktør for Banedanmark.

Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.

Komplekst puslespil i gang på jysk hovedstrækning
Netop nu lægges brikkerne til fremtidens jernbane på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring.

Trafiktårnet oplyses i regnbuens farver
Banedanmark sætter fokus på mangfoldighed og diversitet på banen og lyser trafiktårnet i København op i regnbuens farver.

Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse over Lillebælt på pause.

78,5 procent af DSB-passagerer ankom til tiden i første halvår
Der var masser af tog til tiden på fjernbanen i første halvår af 2024. Senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken.

Kompleks planlægning bag sæsonens sporarbejder
Sæsonens sporarbejder er i fuld gang. Forud er gået en kompleks planlægning for at Banedanmark og entreprenørerne kan arbejde i sporet. Det kræver nemlig mange måneders forberedelse at få sporarbejder og køreplaner til at spille sammen, så togtrafikken og passagererne påvirkes mindst muligt.

Højsæson for fornyelse af jernbanen
I de kommende måneder gennemfører Banedanmark en række vigtige fornyelses- og opgraderingsprojekter på jernbanestrækninger i hele landet. Projekterne er et vigtig skridt på vejen mod fremtidens grønne og attraktive jernbane.

Et år med høj spænding
For projektleder Hanna Adulovic er elektrificeringen af Aarhus-Aalborg en kæmpe milepæl.

S-banen 90 år
S-banen har været en del af bybilledet i 90 år. Siden 1934 er det kun gået fremad for den københavnske bybane, som i dag er en af verdens mest punktlige.

Jernbanen 2024: På vej mod fremtidens grønne jernbane
Jernbanestrækninger i hele landet fornyes, elektrificeres og digitaliseres i disse år. Få overblikket over årets store projekter på jernbanen hér.

Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. I øjeblikket støber Banedanmark 29 piller og 14 elementer til broen.

Turbo på udskiftning af sporskifter
Banedanmark har reduceret tidsforbruget på udskiftning af sporskifter med næsten 70 procent.

Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter
Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.

Når det sner meget og fryser kraftigt
Banedanmark er forberedt på frost, sne og kulde, når vinteren sætter ind.

Sådan kører togene under det varslede snevejr den 17. januar
Det varslede snevejr gør, at togtrafikken er ændret på en række strækninger frem til klokken 8.

Årets første varsel om sne og storm
DMI’s varsel om snestorm giver enkelte ændringer i togtrafikken i Jylland fra den 3. januar 2024 og ca. et døgn frem.

2023: Året der gik på jernbanen
2023 var præget af en historisk stor anlægsaktivitet i sporene. Genoplev årets store indsatser.
Overvågning af jernbanen gør det lettere at håndtere ekstremt vejr
Banedanmark får en bedre overvågning af banen, der gør det lettere at navigere, når uvejret kommer.