Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro

Den nye broklap er på vej med båd og broelementerne ligger klar til at blive lagt på plads på bropillerne, der venter ude i Guldborg Sund. Udvidelsen af Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster når snart en stor milepæl og derfor havde Banedanmark og entreprenøren MT Højgaard inviteret indenfor på byggepladsen lørdag d. 20. september 2025.
Her kunne gæsterne høre mere om projektet fra Banedanmark og MT Højgaards medarbejdere, der de seneste to år har arbejdet på forberedelserne til montering af den nye broklap og de øvrige 11 brofag, som er lokalt støbt på pladsen.
"Vi har set meget frem til, at broklappen og elementerne skulle blive klar til montering. Og nu er det heldigvis lige rundt om hjørnet - det er en stor milepæl for projektet,” fortæller Hans Christian Lollike, Banedanmarks byggeleder på pladsen.
Gæsterne fik også mulighed for at komme med på rundvisning med Hans Christian Lollike, hvor de kunne kravle op på et af de 11 enorme brofag, der snart hentes på byggepladsen, sejles ud på sundet og løftes på plads på den nye bro. Hvert brofag vejer omkring 500 tons og skal sammen med den nye broklap på 100 tons bære det nye jernbanespor over sundet.
Michael Søeballe Olsen fra Nykøbing Falster var en af dem, der brugte noget af lørdagen på Banedanmarks byggeplads:
"Det har været spændende at høre mere om projektet. Jeg var her også første gang i 2023. At gå nede blandt broelementerne i dag var imponerede, fordi de ligger klar og snart skal ud på broen."
Broen er en del af Ringsted-Femern Banen, og når broen står færdig, udrulles kørestrøm og nyt signalsystem på begge jernbanespor. Hele projektet vil skabe en endnu stærkere jernbaneforbindelse mellem Danmark og resten af Europa.

Ringsted-Femern Banen
Banedanmark gør banen klar til den kommende tunnelforbindelse til Femern. Udførelsesperiode: Frem mod 2029.
Læs om projektetNu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.