Banedanmark er i fuld gang med at skifte de gamle signalanlæg på jernbanen ud med nye, digitale signalsystemer. De nye digitale signalsystemer vil i de kommende år give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.
Frem mod 2030 skifter Banedanmark alle de gamle, analoge signaler langs hele jernbanenettet ud med nye, avancerede signalsystemer. De nye systemer bygger på ny digital teknologi og bliver rullet ud på både fjernbanen og S-banen – i alt mere end 2.600 kilometer. Danmark er det første land i Europa, som udruller digitale signalsystemer i hele landet.
Udrulningen af de nye systemer vil give jernbanen et markant teknologisk løft. Dermed spiller de nye signalsystemer ikke alene en vigtig rolle i forhold til at gøre jernbanen klar til fremtiden, men de baner også vejen for at elektrificere jernbanen, så togdriften kan blive endnu mere klima- og miljøvenlig.
Udrulningen af de nye signalsystemer vil have en række fordele, og det vil passagererne kunne mærke efterhånden, som de nye signaler bliver taget i brug på flere og flere strækninger.
På S-banen er formålet at skabe en mere stabil togdrift og flere tog til tiden.
Fordele ved de nye signaler på fjernbanen:
- Flere tog til tiden
- Hurtigere tog
- Bedre trafikstyring
- Bedre trafikinformation
- En fremtidssikret jernbane til digital tidsalder
Nu kører flere vestjyske strækninger på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu rullet et nyt digitalt signalsystem ud mellem Holstebro og Skjern og Herning-Skjern-Esbjerg.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).
Bedre forhold på vej i 73 vestjyske overkørsler
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen i Vestjylland.
Jernbanen i Vestjylland opgraderes med nyt signalsystem
Fra midten af maj til midten af juni tager Banedanmark et nyt, digitalt signalsystem i brug på strækningen fra Holstebro og Herning til Skjern og Esbjerg.