EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn

Banedanmark udruller i disse år et nyt digitalt signalsystem på alle statens jernbanestrækninger, hvor systemet erstatter de gamle signaler langs banen. Det nye system giver en mere effektiv og stabil togdrift og bygger på teknologien ERTMS, som alle EU-lande er blevet enige om at implementere. På strækningen fra Korsør-Odense vil ERTMS også gøre det muligt at øge den generelle maksimale hastighed til 200 km/t.
Banedanmark har søgt om EU-midler til at udrulle ERTMS på strækningen mellem Korsør og Middelfart, og har netop fået tilsagn om 145 millioner kroner til projektet. Strækningen er en del af den såkaldte Skandinavien-Middelhavet korridor, som er en vigtig transportkorridor i EU. Transportminister Thomas Danielsen er glad for, at EU støtter Danmarks arbejde med det nye signalsystem:
”Det nye signalsystem kommer til at give en langt mere stabil og sikker drift for jernbanen i Danmark. Det er et stort skulderklap til Banedanmark og Sund & Bælt, at EU støtter udrulningen af ERTMS. Udskiftningen af signalsystemet er en omfangsrig og kompliceret opgave, som alle EU-landene skal igennem, og vi kan godt være stolte af i Danmark, at vores arbejde med de nye signaler bringer os i førertrøjen i EU i forhold til at afskaffe de analoge signaler,” siger transportminister Thomas Danielsen.
Også i Banedanmark er man glade for den økonomiske håndsrækning:
”Det digitale signalsystem er et markant løft af infrastrukturen i Danmark og Europa. Det betyder, at vi kan køre trafikken tættere, mere effektivt og med højere punktlighed, end vi kunne med de gamle signaler og anlæg, som var nedslidte og årsag til mange fejl. Vi er glade for, at EU har valgt at støtte det vigtige projekt,” siger områdechef for Signal Mads Søndergaard Petersen.
Det er ikke kun Banedanmark, som modtager støtte til at udrulle ERTMS på strækningen. Sund og Bælt har fået bevilget 32 millioner kroner til at udrulle signalsystemet på Storebæltsforbindelsen. EU-midlerne kommer fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), der støtter anlæg af infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet.
Det digitale signalsystem forventes at være udrullet på jernbanen over Fyn i 2028. Projektet er en del af Signalprogrammet, som udskifter alle signaler på de danske statsjernbaner med ERTMS frem mod 2033. Samtidig udskifter de andre EU-lande også deres signaler med ERTMS, hvilket på sigt skal gøre det nemmere for jernbanevirksomhederne at transportere både passagerer og gods grønt på tværs af grænserne.
Læs mere om udrulningen af nyt digitalt signalsystem på den danske jernbane
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.