Hvad så, vintertid?

Her kommer en historie for de lidt nørdede, så bær over med os, hvis du synes, der er lidt for mange detaljer. Men vi elsker altså nørder og moderne teknologi. Også når det kommer til urværk.

I den kommende weekend sker der jo som bekendt det, at vi alle skal stille urene tilbage. For vi overgår til vintertid – eller ”normaltid”, som det faktisk hedder. For togdriften har det den konsekvens, at to tog holder stille midt på natten. Det er nu ikke det, vi dykker ned i her. For det kan du læse mere om hos DSB.

Nej, vi vil gerne fortælle lidt om, hvad der sker med tiden. Eller måske rettere: Urene. For vi får jo alle en hel time forærende i løbet af natten. Men hvornår præcis gør vi egentlig det? Og hvad sker der på stationerne rundt i landet? Og kan man egentlig regne med, hvad klokken er?

Svarene kommer her:

Banedanmark har 235 hovedure fordelt på stationerne i landet. På Høje Taastrup Station er der fx et hovedur, mens der på Københavns Hovedbanegård er flere. Disse hovedure er radiostyrede med signal fra Frankfurt, akkurat som du måske kender det fra et radiostyret vække- eller armbåndsur derhjemme. De radiostyrede hovedure er så forbundet med kabler til stationens øvrige ure. Over hele landet er der 1700 i alt.

Når klokken slår 3 søndag morgen, vil urene inden for de næste ti minutter retter sig ind og stille sig, så klokken er 2. Og endnu en spidsfindig detalje er, at urets visere vil dreje 23 timer frem – og altså ikke en tilbage.

Det vil altså sige, at når klokken er 2.10 normaltid skulle alle vores ure gerne køre efter Frankfurt Radiotid igen. Voila.

Og til de historie interesserede kan vi oplyse: Inden vi fik de nye stationsure, var hovedurene ikke radiostyrede. Det betød, at der fysisk skulle en mand ud ved samtlige 235 hovedure og stille tiden. Og det kunne godt tage sin tid.