Østerport-Holte Kørestrømsfornyelse

I perioden 2026-2029 skal kørestrømsanlægget på S-banen ml. Østerport og Holte fornys. Det betyder, at master, ophæng og køreledninger skal skiftes ud for at sikre en stabil drift i fremtiden.  

  • Hvad går projektet ud på?

    Banedanmark kørestrømsanlægget ml. Østerport og Holte. Det betyder, at master, ledninger og andre elektriske komponenter skal udskiftes. 
  • Hvornår finder arbejdet sted?

    Arbejdet udføres i flere etaper over en periode på 4 år af hensyn til togtrafikken på den travle S-banestrækning
  • Hvor foregår arbejdet?

    I 2026 arbejdes der på strækningen ml. Nordhavn-Svanemøllen, i 2027 arbejdes der ml. Lyngby – Holte og projektet afsluttes i 2028-2029, hvor der arbejdes ml. Svanemøllen-Jægersborg på den centrale strækning omkring Østerport. 
  • Hvorfor er arbejdet vigtigt?

    S-banestrækningen ml. Østerport og Holte har været i drift siden 1930'erne, så kørestrømsanlægget har efterhånden mange år på bagen. Anlægget skal udskiftes, så det lever op til nutidige standarder og for at sikre en stabil drift i fremtiden. Det nye anlæg har en forventet levetid på 50 år.
  • Hvordan påvirker projektet din hverdag?

    Arbejdet udføres primært om aftenen og i forårets helligdagsweekender af hensyn til togtrafikken på den travle strækning. Som nabo til banen vil du kunne opleve øget aktivitet i sporet og støj i forbindelse med arbejdet aften, nat og weekend. Arbejdet flytter sig dog løbende på strækningen. Af hensyn til naboer til banen bliver fundamenterne til de nye kørestrømsmaster ”stampet” ned - en metode der reducerer støjgenerne for naboerne til banen. Naboer vil modtage mere information via brev og SMS, når arbejdet nærmer sig.

    Som togpassager kan der være ændringer i togtrafikken aften, nat og weekend. Når arbejdet nærmer sig kan togpassagerer finde mere information på Rejseplanen og på DSB's hjemmeside. 
800+
køreledningskonstruktioner og tusindvis af elektriske komponenter skal udskiftes
33 sporkilometer 
kørestrømsanlæg skal udskiftes
50 år
er (minimum) den forventede levetid på det nye anlæg

Læs mere om vores sporarbejder

Sporarbejde på Nørreport

Når vi arbejder i sporet

Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.

Læs mere om sporspærringer
Banen i skumringstid

Når vi åbner igen efter sporarbejde

Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed

Læs om hvad vi tjekker

Seneste nyt om sporarbejder