Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning

Banedanmark kan nu sætte flueben ved sommerens arbejde med at forny sporene mellem Slagelse og Korsør, som fremover betyder mere stabil togdrift.
Afslutningen af Slagelse-Korsør projektet betyder samtidig, at Banedanmark rykker videre på hovedstrækningen for at forny og hastighedsopgradere sporene mellem Roskilde og Ringsted.
Fornyelsen består blandt andet i at udskifte 29 kilometer skinner og sveller, justere 30,5 kilometer spor og rense og udskifte millioner af skærver, som er en vigtig del af jernbanens fundament.
Samtidig bliver sporet gjort klar til højere hastigheder, så togene i fremtiden kan køre op til 200 kilometer i timen.
”Nu genoptager vi sidste års arbejder mellem Roskilde og Ringsted. Fornyelsen er nødvendig for, at passagererne kan blive ved med rejse på strækningen mange år frem. Når sporene har fået en kærlig hånd, vil passagererne opleve færre fejl i både spor og sporskifter. Samtidig er en fornyet jernbane i god form vigtig for, at passagerne kan få fuldt udbytte af fremtidens eltog og det nye digitale signalsystem, hvor togene kan køre hurtigere og tættere,” siger anlægschef Martin Haselbach.
Reduceret
togdrift frem til december
Banedanmark arbejder på strækningen
fra slut august og frem til medio december, hvor togtrafikken vil være påvirket
i perioder.
”Vi arbejder i ét spor ad gangen, så der kan køre tog i det andet. Selvom vi tager nattetimerne i brug, kan arbejdet til tider genere pendlere og andre rejsende på strækningen, og derfor anbefaler vi altid, at man som rejsende planlægger sin rejse i god tid,” siger Martin Haselbach.
Også DSB
opfordrer de rejsende til at holde sig løbende orienteret på de trafikale
ændringer.
”Vi anbefaler kunderne at benytte Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne. Og så har vi oprettet en hjemmeside, hvor kunderne kan danne sig et overblik over ændringerne i hele perioden,” siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov.
Læs mere om arbejdet med at forny jernbanen på Banedanmarks hjemmeside.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.

Skinnefræseren rykker ud for at fjerne revner i skinnerne
Den 155 tons tunge skinnefræser er i Danmark i efteråret med den vigtige opgave at fræse de små revner i skinnerne væk.
Tag imod den nye broklap
Kom og klap med, når broklappen til den nye del af Kong Frederik IX’s Bro bliver monteret. Den nye jernbaneforbindelse over Guldborg Sund bliver en af de første klapbroer til eltog i Danmark.

Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
Banedanmark går nu i gang med at undersøge, hvordan de resterende sikrede overkørsler på Vestbanen kan blive opgraderet med bomme.