Opfølgning på Rigsrevisionens kritik af Signalprogrammet

Banedanmark har i dag modtaget Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne, hvor der rejses kritik af styringen af Signalprogrammet. Signalprogrammet står for udskiftningen af jernbanens gamle signalsystemer"Der er rejst kritik af vores styring af Signalprogrammet. Og den kritik tager vi til efterretning," siger direktør i Signalprogrammet Jan Schneider-Tilli.

Banedanmark har siden sidste sommer været i gang med at rette op på de forhold Rigsrevisionen kritiserer, og fremlagde i oktober en ny udrulningsplan for signalsystemerne. 

"Vi har haft problemer med at levere tilstrækkelig dokumentation for programmets fremdrift, og vores økonomistyringssystem har ikke haft tilstrækkelig gennemsigtighed, til at vi har kunnet styre effektivt nok på tid, aktiviteter og økonomi. Det er vi i fuld gang med at lave om, så der kommer fuld transparens i vores økonomistyring. Derudover er vi i tæt samarbejde med vores leverandører om at sikre programmets fremdrift og en fyldestgørende dokumentationen heraf," siger Jan Schneider-Tilli. 

Han understreger, at Banedanmark allerede er i fuld gang med at rette op.

"I oktober fremlagde vi, sammen med vores leverandører, en revideret udrulningsplan for de nye signalsystemer og en plan for hvad den kommer til at koste. Vi er allerede langt med at tilpasse vores styring og organisation til den nye plan. Og nu skal vi videre," siger Jan Schneider-Tilli.

"Efter vi i 2016 satte S-banen i drift er vores fokus nu på at komme i drift ude i sporet på de første strækninger på Fjernbanen, nemlig strækningen Roskilde-Køge-Næstved og Frederikshavn-Lindholm-Hobro. Dernæst skal vi udstyre den nye jernbane mellem København og Ringsted med nyt signalsystem. Vi forventer at have alle tre strækninger udrustet med nyt signalsystem i 2018," siger Jan Schneider-Tilli.

Derefter vil resten af jernbanen blive udstyret med nye signalsystemer.

Banedanmark forventer fortsat at kunne levere de nye signalsystemer til den aftalte tid. Dette arbejde forventes afsluttet i 2021 på S-banen og 2023 på Fjernbanen.

"Vi arbejder fokuseret på at nå i mål. Det bliver ikke nemt og kræver styring, samarbejde og velvilje fra alle leverandører og samarbejdsparter," siger Jan Schneider-Tilli.

Links:
Læs mere om det nye signalsystem på S-banen og se udrulningsplanen:
S-banen | Banedanmark

Læs mere om det nye signalsystem på fjernbanen og se udrulningsplanen:
Fjernbanen | Banedanmark

Signalprogrammets hjemmeside:
Nye signalsystemer | Banedanmark

Banedanmarks reviderede anlægsplan for 2018-2026:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/128/1707532.pdf

Præsentation for Transport- og Bygningsudvalget 11. okt. 2016: 
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/15/1675812.pdf

Status for anlægs- og byggeprojekter - Transport-, Bygnings- og Boligministeriet 2. halvår 2016:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/fiu/bilag/46/1710713.pdf