Genåbningen giver plads til flere i den kollektive transport

Som en del af den gradvise genåbning bliver der nu givet plads til flere passagerer i togene på den danske jernbane.
Fra i dag vil belægningen, som sætter rammerne for, hvor meget man kan fylde et tog, blive løftet fra det nuværende 50 procent til 70 procent på S-tog, regionaltog og metro. I fjerntog vil der fortsat være en belægningsbegrænsning på 50 procent.
Transportministeriet har valgt at tilpasse reglerne, så der nu bliver skabt plads i den offentlige transport til de danskere, der i forbindelse med genåbningen har behov for at komme til og fra arbejde, uddannelse og kultur- og fritidsaktiviteter.
Husk mundbind og god afstand
I den politiske rammeaftale om en genåbning af Danmark, som blev indgået 22. marts, blev der netop også lagt vægt på, at restriktionerne i den kollektive transport løbende ville kunne blive tilpasset i takt med den øvrige genåbning.
På den måde sikrede man sig, at det også ville være muligt at opfylde det øgede mobilitetsbehov, som ville opstå i løbet af foråret og sommeren.
Selvom belægningen på dele af jernbanen nu øges, vil det af sundhedsmæssige hensyn fortsat være et krav at bære mundbind eller visir i bus, tog og metro samt på stationer og perroner.
Samtidig opfordres alle passagerer og ansatte på jernbanen til at huske at bruge håndsprit og holde god afstand.
Tak fordi I passer på hinanden.
Læs mere på Transportministeriets hjemmeside: Plads til flere i den kollektive transport (trm.dk)
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.