Aktuelt

Sporfornyelse Skjern-Holstebro

I 2025 har Banedanmark fornyet og opgraderet strækningen mellem Skjern og Holstebro.

  • Hvad gik projektet ud på?

    Henover forår og sommer 2025 har Banedanmark fornyet og opgraderet den 67 kilomenter lange enkeltsporede strækning mellem Skjern og Holstebro. Sporkasse, sveller, ballast og skinner er blevet udskiftet og strækningen er samtidig blevet forberedt til de kommende batteritog, som er tungere end dieseltogene.

    Ringkøbing, Ulfborg og  Vemb Stationer har fået nye spor og ny sporgeometri, så trafikken kan foregå endnu smidigere. 16 overkørsler og tre perronovergange har fået nyt underlag, ligesom Banedanmark har benyttet spærringen til at løse en række andre opgaver. Lem Station er blevet ombygget med nye perroner, skinner, sveller og ballast. Derudover er der udført broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro.
  • Hvorfor var projektet vigtigt?

    Fornyelsen blev gennemført, fordi sporet på strækningen var meget nedslidt. Arbejdet var en nødvendig del af det løbende vedligehold af strækningen og bidrager til en mere stabil togdrift, hvor der efter fornyelsen vil opstå færre fejl. Samtidig er sporets sporets bæreevne blevet opgraderet, så det er klar til de kommende batteritog, der er en del tungere end de konventionelle tog.
  • Tak for tålmodigheden 

    Tak for tålmodigheden mens arbejdet er blevet udført.
Sporfornyelse Skjern-Holstebro

Velkommen tilbage til en fornyet og opgraderet jernbane

Efter over fire måneders sporfornyelse og opgradering er den 67 km lange jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro nu åben igen.

Skjern-Holstebro - arbejdstog

Slutspurt mellem Skjern og Holstebro

Hør mere om det store anlægsarbejde på banen i den sidste intensive fase.

RUS1000

Megamaskine spiser skinner, sveller og skærver

RUS1000 er en avanceret frem-i-en løsning, der både renser og udskifter de gamle skærver, fjerner de udtjente sveller og lægger nye, samt skifter skinnerne i én og samme arbejdsgang.

Projektet i billeder

Renovering af Lem Station

Projektet i tal

9 slidte sporskifter
er udskiftet, så der opstår færre fejl og togdriften bliver mere stabil.
19 overkørsler
er opgraderet med ny og bedre belægning.
22,5 tons
kan det nye spor bære. Det er fem tons mere end før, fordi batteritog er tungere end dieseltogene. 

Nyheder om Banedanmarks sporarbejder

05.03.2025
Sporskifte

Banedanmark fornyer sporene på travl strækning ved Snoghøj

I de kommende måneder arbejder Banedanmark på at udskifte fire sporskifter ved Snoghøj tæt på Fredericia. Arbejdet kan i perioder påvirke både tog- og motorvejstrafikken.

31.01.2025
""

Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog

Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.

22.08.2024
Sporarbejde med gul maskine på skinner

Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning

Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.

08.08.2024
Overkørsel sikret med advarselsanlæg

Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre

Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.

12.07.2024
nyt spor bliver lagt

Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger

Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.

25.06.2024
Sporombygningstog

Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden

Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.

19.04.2024
Langå station set fra den ene perron

Nu begynder fornyelsen af Langå Station

Banedanmark fornyer og opgraderer i de kommende måneder sporene på Langå Station, så stationen bliver klar til fremtidens grønne eltog.

18.12.2023
""

2023: Året der gik på jernbanen

2023 var præget af en historisk stor anlægsaktivitet i sporene. Genoplev årets store indsatser.

Læs mere om vores sporarbejder

Sporarbejde på Nørreport

Når vi arbejder i sporet

Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.

Læs mere om sporspærringer
Banen i skumringstid

Når vi åbner igen efter sporarbejde

Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed

Læs om hvad vi tjekker