Omfattende opgradering af Roskilde-Kalundborg

Der er elektrificering, nye signaler og opgradering af sporet på vej til den 79 km lange banestrækning mellem Roskilde og Kalundborg. Arbejdet vil foregå i de kommende år og forventes færdigt i 2027.

Elektrificeringen er til gavn for miljøet, fordi eltog udleder langt mindre CO2 end dieseldrevne tog, støjer mindre og giver et bedre miljø ved stationerne og langs banen. Derudover giver eltogene mulighed for at køre med højere hastighed. Det samme gør udskiftningen af strækningens gamle signalsystem til fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.

Det laver vi i de kommende år:

  • Vi forbereder elektrificeringen. Vi vil i de kommende år rive fire broer ned og bygger nye. Derudover sænker vi sporet 11 steder på strækningen. Det gør vi for at få plads til det nye kørestrømsanlæg
  • Vi fornyer de slidte spor mellem Holbæk og Kalundborg
  • Vi immuniserer strækningen mellem Roskilde og Holbæk. Det gør vi for, at det gamle signalsystem kan “tåle” elektrificeringen. Mellem Holbæk og Kalundborg skal der ikke immuniseres. Her udruller vi det nye signalsystem, inden vi elektrificerer
  • Derefter følger selve elektrificeringen med kørestrømsanlæg, master og køreledninger. Vi begynder på strækningen mellem Roskilde og Holbæk og forventer, at strækningen er parat til togdrift med eltog i 2022.
  • Fra 2023-26 installerer vi det nye signalsystem ERTMS på hele strækningen

    Derefter følger elektrificeringen af Holbæk-Kalundborg

Find mere information