Reduceret trafik mellem Fredericia og Esbjerg efter storm

FORTSAT INGEN direkte intercity-tog mellem København og Esbjerg. ARBEJDET MED AT GENOPRETTE DEN BESKADIGEDE DÆMNING ER I GANG, OG DET SER UD TIL, AT DET KOMMER TIL AT TAGE OMKRING TI DAGE AT REPARERE DÆMINGEN, DER blev beskadiget af den forhøjede vandstand i forbindelse med stormen fredag den 20. oktober.
Passagerer, der skal med intercitytog mellem København til Esbjerg, skal skifte tog i Fredericia i omkring ti dage endnu. På grund af forhøjet vandstand i Kolding Fjord i forbindelse med stormen blev noget af siden på en jernbanedæmning ved Kolding skyllet væk, og det betyder, at det ene spor er spærret, indtil konstruktionen er genopbygget.
Søndag begyndte arbejdet med at knuse bevoksningen på den 500 meter lange strækning, og det arbejde er fortsat i dag. Herefter går arbejdet i gang med at genopbygge dæmningen, og umiddelbart ser det ud til at komme til at vare ti dage at gøre jernbanen klar til drift.
Det andet spor vil fortsat været åbent, så der kører regionaltog på strækningen, mens intercitytogene kun kører mellem Østerport og Fredericia
Efter at fagfolk besigtigede skaderne lørdag, vurderede de, at det ikke var forsvarligt at køre tog på sporet, hvorefter det blev lukket.
Det anbefales, at passagerer på strækningen i den kommende tid tjekker Rejseplanen eller mit tog-appen.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.