Nu går Banedanmark i gang med spor og broer mellem Roskilde og Holbæk

Banedanmark er i fuld gang med at forberede sig til de kommende uger, hvor der skal arbejdes intensivt i sporet flere steder på strækningen. Fra den 4. marts går det for alvor løs med arbejderne på jernbanen, der skal forberede strækningen til den elektriske tidsalder.

"Vi skal sænke sporet under fem broer, for at sikre, at der kan være plads til det kommende kørestrømsanlæg. Det er et omfattende arbejde, der kræver, at vi tager hele sporet med skinner og sveller op og graver underlaget ud på et længere stykke. Derefter skal vi lægge sporet tilbage igen," siger Lars Blædel Riemann, områdechef i Anlæg i Banedanmark.

Derudover går Banedanmark i gang med at arbejde på to ud af fire broer, nemlig gangbroen ved Centralsygehuset i Holbæk, der nedlægges, fordi der ikke er plads til kørestrømsanlægget under den, og så Lejre Gangbro, der forstærkes.

Når arbejderne går i gang, bliver der arbejdet i døgndrift, og det vil naboer, der bor ved jernbanen og i nærheden af arbejdspladserne, kunne høre. De nærmeste naboer får besked via brev i e-boks.

"Indimellem vil arbejdet desværre være støjende, og vi bliver nødt til at tage natten i brug for at indskrænke den tid, vi påvirker togdriften mest muligt. Holbæk by er det område, hvor flest vil høre os arbejde. Her sænker vi både spor, river bro ned og har en stor arbejdsplads ved stationen," siger Lars Blædel Riemann.

Arbejdet påvirker også togdriften mellem Roskilde, Holbæk og Kalundborg, og der bliver i perioder indsat togbusser. I påskeperioden fra den 4. april til og med den 17. april tages sporene, op og strækningen bliver totalspærret.

"Vi har lagt perioden med døgnspærringer hen over påsken for at påvirke så få pendlere på strækningen som muligt," siger Lars Blædel Riemann.

DSB og Banedanmark opfordrer passagererne til at være opmærksomme på køreplanen og benytte rejseplanen.

"Vi opfordrer vores kunder til at holde sig opdateret via Rejseplanen. Køreplanen ændrer sig undervejs i perioden, hvor der er sporarbejde", siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

Han gør også opmærksom på, at man kan læse mere om arbejdet og togtrafikken på DSB's hjemmeside.

Mere information

Læs mere om projektet på Banedanmarks hjemmeside

For yderligere informationer kan journalister henvende sig til Banedanmark presse på telefon 8234 1313