For 57 år siden kørte der tog - i dag er Assensbanen et sandt æbleparadis

Langs den gamle jernbane mellem Assens og Tommerup på Vestfyn er der gennem årene blevet sået tilfældige æbletræer af togpassagerernes æbleskrog. I dag er strækningen en populær rute, hvor de besøgende går på æblerov og kører på skinnecykler gennem banenaturen.
Efterårsblæsten spreder lige nu syrlige, søde dufte af modne æbler og løvfald langs den gamle Assensbane.
På den godt 30 kilometer nedlagte jernbane blev der fra 1864-1966 fragtet mennesker og gods mellem de vestfynske byer, men i dag er strækningen nærmere kendt som et æbleparadis blandt de lokale.
Over 100 æbletræer i forskellige farver og sorter er gennem årene skudt op ved banen, efter passagererne har kastet æbleskrog ud af togvinduerne på deres rejse mellem de forskellige stationer og trinbræt på strækningen.
Små gaver fra fortiden
En af dem, der med stor entusiasme er gået ind i Assensbanens historie, er den lokale kending fra Voldtofte Ingemann Jensen. Han var en af de første til at identificere et godt spiseæble ved banen.
”Halvdelen er baneæblerne er gode spiseæbler og den anden halvdel er gode til most eller som pynteæbler. Jeg kan godt love dig for, at der bliver lavet mange æblekager her i efteråret. Mange bruger strækningen som en god gåtur, hvor de kan samle æbler. Og ellers er der jo også mulighed for at køre på skinnecykler, hvor du næsten kan plukke æblerne direkte fra cyklen,” fortæller han.
Fra togskinner til cykelskinner
Selvom der ikke kører tog på strækningen længere, er jernbanen bevaret. Det betyder, at de besøgende i dag kan ’skinnecykle’ på de gamle spor.
Undervejs kan de tage et hvil i den unikke natur og udforske fortidslevn, såsom det gamle trinbræt ved Høed, der som et af de eneste ikke blev sløjfet i 1966.Gå på opdagelse i banens skjulte perler
Assensbanen er blot et af mange skønne naturområder, som Banedanmark råder over og plejer.Langs den danske jernbane er der 4500 hektar naturområde - svarende til ca. 6.400 fodboldbaner.
Og ved flere af de nedlagte baner er der rig mulighed for at udforske banenaturen.
”Jernbanen skaber nogle helt særlige forudsætninger, som er guf for sjældne planter- og dyrearter. Især de nedlagte baneterræner har et helt unikt klima, som man ikke ser andre steder i Danmark. Assensbanen er et godt eksempel på, hvordan naturen har fået lov at leve et stille liv i mange år. Det har givet de langsomtvoksende æblesorter et fristed til at gro og blomstre,” siger skov- og landskabsingeniør i Banedanmark Sebastian Klint Grønbæk.
Her kan du læse mere om, hvor du kan finde de nedlagte baneområder: Vilde naturoplevelser langs banen | Banedanmark
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.