Banedanmark opdaterer signalsystemet i Østdanmark

Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland.

Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland. Det skyldes en planlagt opdatering af det digitale signalsystem.

Fra fredag den 28. februar til mandag den 3. marts opdaterer Banedanmark sammen med leverandøren det nye digitale signalsystem i Østdanmark. Mens arbejdet står på, bliver togtrafikken erstattet af togbusser på alle strækninger, hvor det nye system er taget i brug.

Opdateringen har været planlagt i længere tid og vil gøre det muligt at udnytte fordelene ved det nye system endnu bedre. Det nye signalsystem betyder blandt andet, at trafikstyringen kan centraliseres, og at trafikken kan afvikles mere effektivt.

”Jeg forstår, hvis passagerer finder det besværligt at skulle med togbus eller S-tog hen over weekenden. Men opdateringen er nødvendig for, at vi kan få mest muligt ud af signalsystemet, som er blevet installeret på flere strækninger i de foregående år. IT-systemet bliver forbedret, og vi får nogle flere funktioner i trafikstyringen, som bliver mere effektiv,” siger direktør for signaler i Banedanmark, Kirsten Winther Jørgensen.

Ud over at lette arbejdet for trafiklederne, kommer opdateringen til at rette fejl, så systemet kører bedre. I perioden efter at signalsystemet er blevet opdateret, må der forventes børnesygdomme, hvorfor Banedanmark og leverandøren være ekstra opmærksomme på fejl, og der vil være beredskab klar til at rette op.

”Det nye digitale signalsystem kommer på sigt til at betyde færre fejl og forsinkelser – også selvom vi på den korte bane indimellem er nødt til at forstyrre togtrafikken. For hver strækning vi tager i brug med det nye system, bliver vi og leverandøren bedre til at håndtere de udfordringer, der måtte opstå, og samtidig bliver selve systemet stadig mere stabilt,” siger Kirsten Winther Jørgensen.

Passagerer opfordres til at tjekke Rejseplanen eller MitTog-appen i weekenden, hvor arbejdet står på.

Fakta

  • Togdriften indstilles på nedenstående strækninger fredag den 28. februar kl. 21.50 og genoptages mandag den 3. marts kl. 04:30
  • Roskilde–Køge (Lokaltog)
  • Køge–Næstved
  • Næstved-Nykøbing F
  • København–Køge Nord-Ringsted

Seneste nyt fra Banedanmark

24.10.2025
Banen i det grønne

Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke

Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.

22.10.2025
Cykelparkering ved Bruuns Bro i Aarhus

Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes

Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.

10.10.2025

Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år

Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.

10.10.2025
Drejeskiven på Padborg Station blev installeret i 1925.

Sønderjysk drejeskive fylder 100 år

Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at den smarte jernbaneopfindelse i år fylder 100 år.

08.10.2025
Risikotræ, Banedanmark

Et fælles ansvar: Tjek træerne

Træer, der vælter ned over jernbanen, er et stigende problem og koster dyrt i reparationer og forsinkelser. Derfor opfordrer Banedanmark naboer til jernbanen til at tjekke deres træer.

03.10.2025
Hellerup Station set oppefra

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges

Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.

30.09.2025
Balise

Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård

I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

22.09.2025
Sporombygningstoget

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.