Projekt ‘Internet i tog’ er ved vejs ende

”Det er en stor udfordring at sikre en stabil mobil- og internetdækning for passagererne i et tog. Ikke alene er de i konstant bevægelse og skifter mellem forskellige radiomaster, men de er også skærmet af togenes metalkonstruktion. Derfor er er vi glade for at være nået i mål med projektet, som er med til at give passagererne en bedre internetdækning, når de sidder i toget,” siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.
Bedre dækning for passagerer og banens naboer
Mobilnetoperatørerne har opsat antenneudstyr på de nye master. Det vil ikke alene være med til skabe bedre dækning i toget, men også i det lokalområde, hvor den enkelte mast er blevet opsat.
Få mere at vide om Internet i tog.
FAKTA OM 'INTERNET I TOG':
- Projektet ’Internet i Tog’ blev vedtaget tilbage i 2016 som del af Togfonden, hvor der blev reserveret 100 millioner kroner til at sikre god internet- og mobildækning langs hele det statslige jernbanenet.
- Projektet er gennemført i samarbejde med DSB, Arriva, Telenor, Telia, TDC og teleselskabet 3.
- Derudover har kommunerne spillet en væsentlig rolle i projektet.
- Projektet vedrører alle strækninger på fjernbanen og regionalbaner, men ikke privatbaner.
Dét er blevet forbedret:
- Der er blevet opsat 46 nye radiomaster langs jernbanenettet fordelt ud over hele landet.
- Udover at give bedre dækning for passagererne kan de nye master også være med til at forbedre internet- og mobildækningen i det lokalområde, hvor den enkelte mast er blevet opsat.
- I alle DSB’s togvogne er der blevet installeret en såkaldt multi-Wi-Fi-løsning, som gør det muligt for passagererne via togets Wi-Fi at anvende signaler fra forskellige mobilnetoperatører.
- Derudover er der blevet installeret signalforstærkere i DSB’s togvogne. De forstærker signalet ind i toget for den enkelte mobilnetoperatør.
- Det er med til at øge kapaciteten på togets Wi-Fi, da alle passagererne i et tog ikke behøver at benytte det samme signal.

Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro
Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor.