Sporspærring
Sporspærring
- Hvornår må en sporspærringsleder etablere en sporspærring uden en håndholdt terminal?
- 
                    Jf. procedure ”Sporspærring – Etablere sporspærring uden håndholdt terminal” må der kun etableres en sporspærring uden håndholdt terminal, hvis det ikke er teknisk muligt at anvende den håndholdte terminal. Det vil sige, at hvis sporspærringslederen f.eks. har fået kørt sin håndholdte terminal over, den har tabt forbindelsen eller andre fejl, der hindrer den håndholdte terminal i at virke, så kan sporspærringslederen anvende proceduren ”Sporspærring - Etablering af en sporspærring uden håndholdt terminal” til at etablere sporspærringen. Hvis sporspærringslederen f.eks. har glemt sin håndholdte terminal, eller ikke kan logge ind på systemet, kan proceduren ”Etablering af en sporspærring uden håndholdt terminal” ikke anvendes. 
- Er en anmodning om at få gjort en sporspærring tilgængelig på den håndholdte terminal en sikkerhedsmelding?
- 
                    Det vurderes, at det ikke er formålstjenligt, at anmodninger afgives som sikkerhedsmeldinger.
- Er det et krav, at der er en rangerleder ved alle bevægelser med jernbanekøretøjer inde i en sporspærring?
- 
                    Jf. ORS STW.39 foregår al kørsel i en sporspærring som rangering. Dette gælder også kørsel, hvor jernbanekøretøjet udfører arbejde. Det er jf. ORS Def.24 rangerlederen, der har det sikkerhedsmæssige ansvar. Det kan derfor udledes, at der altid skal være en rangerleder ved alle bevægelser med jernbanekøretøjer inde i en sporspærring.