Restriktioner og krav i den kollektive transport forlænges til 5. april

De nuværende krav og restriktioner i den kollektive transport forlænges til 5. april.
De nuværende krav og restriktioner i den kollektive transport bliver forlænget. 
 
Forlængelsen gælder som udgangspunkt til 5. april og sker som en del af den politiske aftale om en gradvis genåbning, som netop er blevet vedtaget af et flertal i Folketinget.
 
Helt konkret betyder de forlængede restriktioner, at det også efter 1. marts vil være et krav at bære mundbind i kollektiv transport. Samtidig vil både busser, tog og metro af sundhedsmæssige hensyn fortsat kun være maksimalt halvt fyldte.
 
Gælder også på stationer og perroner
Kravet om mundbind eller visir kommer ligeledes til at gælde på bus- og togstationer, metrostationer og ved letbanestoppesteder.
 
Kravet om mundbind eller visir i den kollektive trafik trådte i kraft lørdag den 22. august og gælder alle rejsende over 12 år i kollektiv trafik, færger og taxi. Kravet gælder også ansatte, der har kontakt med passagererne. 
 
Nogle voksne vil dog af helbredsmæssige årsager kunne være undtaget fra kravet om mundbind eller visir.
 
Tak fordi I passer på hinanden.
 
Læs mere på Transportministeriets hjemmeside:
Restriktioner i kollektiv transport og fly forlænges (trm.dk)

Nyt fra Banedanmark

13.11.2025
Den nye Kong Frederik IX's bro

Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads

I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.

11.11.2025
Tog på vej ind på Aarhus Hovedbanegård

Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården

I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.

24.10.2025
Banen i det grønne

Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke

Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.

10.10.2025

Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år

Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.

10.10.2025
Drejeskiven på Padborg Station blev installeret i 1925.

Sønderjysk drejeskive fylder 100 år

Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at den smarte jernbaneopfindelse i år fylder 100 år.

08.10.2025
Risikotræ, Banedanmark

Et fælles ansvar: Tjek træerne

Træer, der vælter ned over jernbanen, er et stigende problem og koster dyrt i reparationer og forsinkelser. Derfor opfordrer Banedanmark naboer til jernbanen til at tjekke deres træer.

03.10.2025
Sporarbejde på Hellerup station set fra oven

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges

Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.

30.09.2025
Balise

Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård

I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.