Genåbningen giver plads til flere i den kollektive transport
Som en del af den gradvise genåbning bliver der nu givet plads til flere passagerer i togene på den danske jernbane.
Fra i dag vil belægningen, som sætter rammerne for, hvor meget man kan fylde et tog, blive løftet fra det nuværende 50 procent til 70 procent på S-tog, regionaltog og metro. I fjerntog vil der fortsat være en belægningsbegrænsning på 50 procent.
Transportministeriet har valgt at tilpasse reglerne, så der nu bliver skabt plads i den offentlige transport til de danskere, der i forbindelse med genåbningen har behov for at komme til og fra arbejde, uddannelse og kultur- og fritidsaktiviteter.
Husk mundbind og god afstand
I den politiske rammeaftale om en genåbning af Danmark, som blev indgået 22. marts, blev der netop også lagt vægt på, at restriktionerne i den kollektive transport løbende ville kunne blive tilpasset i takt med den øvrige genåbning.
På den måde sikrede man sig, at det også ville være muligt at opfylde det øgede mobilitetsbehov, som ville opstå i løbet af foråret og sommeren.
Selvom belægningen på dele af jernbanen nu øges, vil det af sundhedsmæssige hensyn fortsat være et krav at bære mundbind eller visir i bus, tog og metro samt på stationer og perroner.
Samtidig opfordres alle passagerer og ansatte på jernbanen til at huske at bruge håndsprit og holde god afstand.
Tak fordi I passer på hinanden.
Læs mere på Transportministeriets hjemmeside: Plads til flere i den kollektive transport (trm.dk)
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.