Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram

Rigsrevisionen har undersøgt IT-sikkerheden omkring Banedanmarks nye digitale signalsystem.
Banedanmarks direktør for digitale signaler, Kirsten Winther Jørgensen, siger om Rigsrevisionens rapport
:
"Det er vigtigt at slå fast, at Rigsrevisionens rapport ikke handler om passagernes sikkerhed, men alene om infrastrukturens drift og tilgængelighed.
Banedanmark har arbejdet hårdt for at højne IT-sikkerheden i takt med det ændrede trusselsbillede i de seneste år. Banedanmark er således netop blev ISO 27001 certificeret for anden gang i IT-sikkerhed i november 2024. Banedanmark auditeres desuden hvert halve år af en ekstern auditor.
I forbindelse med signalnedbruddet i Jylland parallelt med nedbruddet på TDC’s netværk den 28. november kunne vi konstatere, at Banedanmarks cyber-beredskab for de digitale signaler fungerede tilfredsstillende.
De forhold, som Rigsrevisionen peger på, er i relevant omfang enten allerede håndteret, eller også har Banedanmark en plan herfor.
Banedanmark har i lyset af trusselsituationen ikke yderligere kommentarer til Rigsrevisionens beretning."
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.