Banedanmark undersøger grundlæggende årsag til fejl i signalsystemet
I torsdags blev det nye digitale signalsystem ramt af en fejl, som påvirkede flere strækninger i Jylland. Fejlen blev rettet, så signalsystemet igen kørte stabilt fredag aften, men trafikken var fortsat påvirket hen over weekenden. Banedanmark har siden sammen med leverandørerne undersøgt den grundlæggende årsag til fejlen.
Fejlen opstod som følge af en synkroniseringsfejl mellem Traffic Management Systemet og en tidsserver.
”Vi er meget kede af, at mange passagerer blev påvirket af driftsforstyrrelser. Jeg er dog samtidig glad for at kunne konstatere, at Banedanmarks beredskab for større nedbrud og evt. cyberangreb fungerede, som det skulle. Det var en kompleks fejlsøgning, som involverede flere leverandører og mange eksperter på tværs af Europa, og hvor en effektiv koordination mellem leverandører og systematisk opfølgning på deres arbejde med fejlsøgning var væsentlig. Vores leverandør af det digitale signalsystem er nu i gang med at analysere de bagvedliggende årsager til fejlen. Vi vil samtidig som altid gennemgå læringspunkter fra håndteringen af denne driftsforstyrrelse, så vi sammen med vores leverandører kan blive endnu bedre til at håndtere den slags hændelser,” siger direktør for digitale signaler, Kirsten Winther Jørgensen.
Analysearbejdet af de bagvedliggende årsager til fejlen er stadig i gang. Der er dog intet som helst, der tyder på, at fejlen skyldes påvirkning udefra, eller at driftsforstyrrelsen har sammenhæng med de udfordringer, TDC samtidig oplevede med deres netværk. Der har ikke været nogen sikkerhedsmæssige risici forbundet med fejlen, og det har således været sikkert at genoptage og afvikle trafikken under hele forløbet.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.