Når banen lægger arm med Kong Vinter

Banedanmark forbereder sig altid på vintervejret, så passagererne kan komme så godt frem som muligt. Men indimellem viser Kong Vinter sine tænder, og så rykker Banedanmark i sporet.
Indimellem overtrumfer vejrguderne selv de bedste planer og spiller banen et puds med sne og blæst.
Det skete fx i onsdags, hvor tungt snefald fik træer til at vælte på stribe, togtrafikken blev indstillet på flere strækninger i Nordjylland og seje Banedanmark-kolleger fik travlt med at komme i sporet.
Når der er optræk til heftigt snevejr, rykker Banedanmarks beredskab sammen i bussen.
”I Banedanmark følger vi altid DMI’s vejrprognoser nøje, og når der er optræk til voldsomt snevejr, så sørger vi for, at der står mandskab parat til at rydde sporene for væltede træer og sne,” siger Claus Bendix Christiansen, sektionschef i Banedanmarks Trafikdivision.
Forud for en snestorm er trafiktårnene i tæt dialog med de gode kolleger med motorsavene, ligesom trafikken nøje koordineres med jernbanevirksomhederne efter vejrforholdene.
Og skulle uheldet være ude, så rykker Banedanmark ud i sporene, så togene hurtigst muligt igen kan køre.
”I Banedanmark er vi glade for, at vi har så mange af hverdagens helte med på holdet, der i blæst, sne og slud sørger for, at togene kan komme ud. Banedrift er en udendørssport – det kan ikke være anderledes – og vi er heldige, at gode kolleger står på spring til at sørge for, at trafikken flyder”.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.