Banedanmark starter nyt samarbejde med NNIT

Banedanmark er i fuld gang med at styrke det operationelle IT-område, så digitaliseringen af den danske jernbane kan fortsætte, og den samfundskritiske infrastruktur beskyttes. En del af det arbejde kommer fremover til at foregå i samarbejde med virksomheden NNIT, som skal drifte og vedligeholde Banedanmarks datacenter og netværk. Nu er der sat underskrift på samarbejdet, idet Banedanmark og NNIT har indgået en kontrakt, der omfatter en række IT-opgaver.
"Banedanmark er i disse år i gang med at digitalisere, forny og fremtidssikre jernbanen, og vi har i den forbindelse brug for kloge og solide IT-løsninger. Derfor ser jeg frem til samarbejdet med NNIT om driften af bl.a. vores datacenter og netværk", siger signaldirektør i Banedanmark, Janus Steen Møller.
NNIT skal stå for drift, vedligeholdelse og support til Banedanmarks jernbanetekniske IT-systemer, som bl.a. inkluderer netværk, radio og signalsystemet. Derudover omfatter kontrakten også 24/7-drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk - herunder fysiske og virtuelle servere og applikationer samt omfattende firewalls, routere, switches, trådløse accesspunkter, DWDM-udstyr, service desk og serviceintegrator.
En milepæl er nået
Driften af Banedanmarks operationelle IT bliver i år udbudt i tre kontrakter, for at tiltrække de mest kompetente leverandører inden for de respektive områder.
"Digitaliseringen af den danske jernbane rummer virkelig mange spændende og komplekse IT-opgaver, som er interessante at byde ind på. Jeg er glad for, at vi nu har nået en milepæl ved at indgå den første af de tre IT-kontrakter, vi udbyder i år. Vi har valgt at udbyde den eksisterende driftskontrakt i tre kontrakter for at få de bedste ombord til at finde løsningerne sammen med os. Vi glæder os til at tage hul på samarbejdet med NNIT, som er blevet tildelt den første kontrakt", fortæller Janus Steen Møller.
De to øvrige kontrakter omhandler henholdsvis beredskab og vedligeholdelse af fysisk netværk samt support på SDH/PDH infrastruktur. Banedanmark forventer at finde de helt rigtige samarbejdspartnere til de resterende kontrakter i andet kvartal af 2023.
Fakta
- Kontrakten med NNIT omfatter drift, vedligeholdelse og support til Banedanmarks jernbanetekniske IT-systemer. Herunder bl.a. 24/7 drift og vedligeholdelse af datacenter og netværk.
- Tildelingen af kontrakten er sket på baggrund af tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet.
- Transitionen ind i den nye kontrakt er cirka tre måneder, hvorefter NNIT har det fulde driftsansvar.
- Banedanmark har gennemført en grundig undersøgelse af markedet. Det har resulteret i, at den eksisterende driftskontrakt er blevet udbudt i tre kontrakter. Den første er vundet af NNIT.

Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro
Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor.