Travl sjællandsk jernbanestrækning fornyes

Nu begynder første del af arbejdet med at forny sporene på en af Danmarks mest travle strækninger mellem Høje Taastrup og Roskilde.
Fra foråret og frem til september arbejder Banedanmark med en omfattende fornyelse af sporene ved Høje Taastrup Station og på flere broer mellem Høje Taastrup og Roskilde. Næste år fortsætter arbejdet på selve strækningen.
”Vi gør strækningen mellem Høje Taastrup og Roskilde klar til fremtidens togtrafik. Det er en af landets mest travle togstrækninger, og det slider naturligvis på skinnerne. Derfor går vi nu i gang med at forny strækningen. I år skal vi blandt andet udskifte de slidte skinner, sporskifter og sveller ved Høje Taastrup Station og renovere en stitunnel og to broer ved banen,” fortæller projektleder i Banedanmark Jonas Yousef Balawi.
Løbende vedligehold til gavn for passagererne
Fornyelsen er en nødvendig del af det løbende vedligehold på den vigtige togstrækning og bidrager blandt andet til en mere stabil togdrift, da der vil opstå færre fejl i både spor og sporskifter.
Arbejdet er tilrettelagt, så der kan køre tog på den travle pendlerstrækning i størstedelen af fornyelsesperioden. Det er dog nødvendigt at spærre banen mellem Høje Taastrup og Roskilde i en kortere periode. Dette arbejde er derfor lagt i sommerferien af hensyn til togpassagererne.
”Vi har planlagt arbejdet, så vi kan holde sporet åbent det meste af tiden og opretholde togtrafikken. Fra den 11. juli om aftenen til 20. juli kører der dog ingen tog mellem Høje Taastrup og Roskilde, hvor vi bl.a. skal udskifte en tunnel under jernbanen ved Roskilde,” siger Jonas Yousef Balawi.
Banedanmark opfordrer passagererne til at planlægge rejsen i Rejseplanen, mens sporarbejdet ml. Høje Taastrup og Roskilde står på.
Læs mere om sporfornyelsen og renoveringen af stitunnel og broer her: Høje Taastrup Station Sporfornyelse | Banedanmark.
Fakta om projekterne i 2025:
Projektet på Høje Taastrup Station:
- 80 meter ny banedæmning
- 17 sporskifter udskiftes
- Ca. 9,4 km skinner og sveller udskiftes
- Ballasten på 4,2 km sporkasse renses
- 7,3 km afvandingsanlæg
I år renoverer Banedanmark stitunnelen under jernbanen ved Præstemarksvej i Roskilde og broerne, der fører jernbanen over Hedehusene Hovedgade:
Hedehusene Hovedgade:
- Broen består af to parallelle sporbærende broer på den firesporede jernbanestrækning mellem Høje Taastrup og Roskilde.
- Sporet skal fjernes og brokonstruktionen fritlægges, så broen kan renoveres og omisoleres.
Præstemarksvej:
- Tunnelen under banen ved Præstemarksvej består af to dele – en ældre del fra 1917 og en nyere del fra 1984.
- Tunnelen graves fri, nedbrydes og fjernes, hvorefter der etableres en ny tunnel af færdigstøbte betonelementer.
Der vil være spærret for togtrafik mellem Roskilde og Høje Taastrup i perioden 11.-20. juli 2025. Det er en god ide at planlægge rejsen på Rejseplanen.
I 2026 går arbejdet med at forny selve strækningen mellem Høje Taastrup og Roskilde i gang.




Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Klap og knækpølser på Kong Frederik IX’s Bro
Mere end 1500 borgere kiggede forbi, da Banedanmark åbnede byggepladsen ved Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster. Her kunne de besøgende bl.a. opleve de tonstunge broelementer, der snart vil forbinde Lolland og Falster med et nyt jernbanespor.