Stormen Pia lukker strækninger og påvirker togtrafikken

Stormvarslet er ophørt, og banedanmark forventer normal drift på alle strækninger fra fredag klokken 12. Det er dog stadig en god idé at tjekke Rejseplanen.
Det forventes nu, at de vestjyske strækninger, hvor driften indstilles torsdag klokken 15, åbner igen fredag klokken 12. Det skyldes, at Banedanmark skal sikre at jernbanen er ryddet for væltede træer, før der igen kan køre tog.
---
Torsdag eftermiddag og aften ramte stormen Pia Danmark fra vest med vindstød op til orkanstyrke. Det voldsomme vejr har påvirket togdriften fra torsdag eftermiddag, og det anbefales derfor, at man tjekker Rejseplanen. Desuden kan man finde aktuelle informationer på jernbaneoperatørernes hjemmesider.
På Sjælland er trafikken startet fredag som normalt fra morgenstunden. Banedanmark er nu i gang med at efterse de øvrige strækninger, som har været lukket, for væltede træer. Helt konkret kommer flere strækninger til at være lukket indtil fredag klokken 12.
Det er simpelthen ikke muligt at opretholde almindelig togdrift, når stormen raser, siger områdechef i Trafik i Banedanmark, Nicolai Smidt Sigsgaard:
”Når DMI melder om farligt vejr, går vi straks i gang med at tilpasse togdriften efter forholdene. Det handler blandt andet om at tage højde for væltede træer, som vil betyde, at vi flere steder skal sætte hastigheden ned. De steder hvor stormen rammer hårdest indstiller vi driften. Det er ikke den bedste optakt til juletrafikken, men vi gør alt, hvad vi kan for at afvikle trafikken så godt som muligt,” siger Nicolai Smidt Sigsgaard.
På S-banen i hovedstadsområdet køres der med lavere hastighed på 70 km/t fra torsdag klokken 18 til fredag morgen klokken 12.
Ud over at tilpasse trafikken indkalder Banedanmark ekstra mandskab, som kan rykke ud med motorsave og fjerne væltede træer.
Følgende strækninger påvirkes af stormen Pia torsdag:
Her indstilles trafikken indtil fredag klokken 12.00:
- Esbjerg-Lunderskov: Trafikken indstilles fra kl. 15:00
- Esbjerg-Tønder: Trafikken indstilles fra kl. 15:00
- Esbjerg-Skjern: Trafikken indstilles fra kl. 15:00
- Skjern-Holstebro: Trafikken indstilles fra kl. 15:00
- Struer-Skjern: Trafikken indstilles fra kl. 15:00
- Struer-Herning: Trafikken indstilles fra kl. 15:00
- Struer-Thisted: Trafikken indstilles fra kl. 15:00
- Herning-Skjern: Trafikken indstilles fra kl. 15:00
- Holbæk-Kalundborg: Trafikken indstilles fra kl. 19:00 (genåbner fredag klokken 4.30)
- Tinglev-Sønderborg: Trafikken indstilles fra kl. 19:00 (genåbner fredag klokken 4.30)
Her reduceres trafikken:
- Odense-Svendborg: Timedrift fra kl. 19:00
- Aarhus-Aalborg: Timedrift fra kl. 19:00
- Aalborg-Hjørring: Timedrift fra kl. 19:00
- Vojens-Padborg: Timedrift fra kl. 19:00
- Herning-Aarhus: Timedrift fra kl. 19:00
- Skjern-Aarhus: Timedrift fra kl. 19:00
- Vejle-Herning: Timedrift fra kl. 19:00
- Fredericia-Lunderskov: Timedrift fra kl. 19:00
- Næstved-Nykøbing Falster: Timedrift fra kl. 19:00
- Roskilde-Holbæk: Timedrift fra kl. 19:00
- Nivå-Helsingør: ½ timedrift fra kl. 19:00
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.

Banedanmark afslutter sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg
I løbet af efteråret skal Banedanmark forny sporet på dele af strækningen mellem Fredericia og Padborg samt udføre en række andre opgaver på banen. Den travle jernbanestrækning bliver dermed fornyet og gjort klar til fremtidens tog.

Podcast: Bag om banen
Hvor svært kan det være at drive, vedligeholde og opgradere fremtidens jernbane? Det kan du høre mere om i denne podcast fra Banedanmark, hvor vi fortæller om de mange projekter på jernbanen. Der er nok at se til, for der er i disse år masser af aktivitet i og omkring sporet.