Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen

Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.
Banedanmark er i gang med at sende alle de gamle, analoge signaler langs S-banen på pension. I stedet bliver de skiftet ud med et nyt, avanceret signalsystem. Det har til formål at give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.
"Udskiftningen af de gamle signaler er nødvendig, fordi de er udtjente og desværre tit er årsag til forsinkelser. Derfor er vi snart færdige med at udrulle et nyt, digitalt signalsystem på hele S-banen. På sigt vil det give passagererne en mere stabil togdrift med flere tog til tiden," siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark.
I januar blev det nye signalsystem taget i brug på hele den centrale del af S-banen i det centrale København. Det betyder, at mere end halvdelen af S-banen i dag er i drift med de nye signaler.
Sidste udrulning på S-banen
Nu er turen kommet til de tre sidste linjer fra hhv. Carlsberg og Sydhavn til Frederikssund, Høje Taastrup og Køge. Her forventer Banedanmark, at de nye signaler vil blive taget i brug til efteråret. Dermed vil hele S-banen være i drift med det nye signalsystem.
"Vi ser meget frem til, at de tre linjer i slutningen af året vil blive koblet på det nye system. Det vil betyde, at hele S-banen vil være udstyret med de nye signaler. Dermed kan vi sætte punktum for en markant teknologisk opgradering, som allerede er kommet mange passagerer til gode," siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.
Tests giver ændringer i togtrafikken
Inden det nye signalsystem kan tages i brug på de tre strækninger til efteråret, er det nødvendigt at udføre en række tests. Det betyder, at der fra lørdag den 26. marts klokken 01:30 til mandag den 28. marts klokken 04:30 ikke kører S-tog mellem:
- København - Frederikssund
- København - Høje Taastrup
- København - Køge
DSB indsætter togbusser på strækningerne. Mere information om togbusserne kan findes på DSB’s hjemmeside.
Passagerer anbefales at tjekke Rejseplanen inden afgang.

Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.

Nu kører togene mellem Bramming og Tønder samt Esbjerg og Lunderskov på digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye digitale signalsystem i brug på strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov. Opgraderingen vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Allersidste hånd på det nye signalsystem i Syd- og Sønderjylland
Banedanmark er i fuld gang med de sidste installationer til det nye digitale signalsystem ved Tønder og Bramming.