Nu er jernbanen mellem København og Ringsted klar til hurtigere tog

Jernbanen mellem København og Ringsted via Køge Nord er klar til tog, der kan køre 200 km/t.
Da den nye bane København-Ringsted blev indviet i juni 2019, var det med en strækningshastighed på 180 km/t – med mulighed for at hæve hastigheden på et senere tidspunkt. Nu er begrænsningerne for at holde hastigheden på de 180 km/t ophævet, og banen står nu klar til at lade tog køre 200 km/t. Der vil dog gå noget tid, før et større antal tog, der kan køre hurtigere end 180 km/t, kommer til at udnytte muligheden for at sætte farten op. I første omgang er det nogle få tyske tog til Hamburg, der kører den maksimalt tilladte hastighed.
Banen mellem København og Ringsted opfylder alle de krav til spor, kørestrøm og signalsystem - og vedligehold af disse - der er nødvendige for at hæve hastigheden.
Siden åbningen af Den nye bane København-Ringsted har vedligeholdet været tilpasset til hastighederne på maksimalt 180 km/t. For at banen kan lade tog køre 200 km/t, har Banedanmark opfyldt 29 forskellige krav. Disse krav er nu på plads og godkendt, så hastigheden kan hæves til 200 km/t.
Dermed står banen nu klar, når DSB til efteråret har de første tog klar, der kan køre 200 km/t.
”I første omgang giver det bedre mulighed for at indhente forsinkelser, når togene har mulighed for at køre 200 km/t. Det styrker stabiliteten og giver passagererne flere tog til tiden. På sigt vil der også være mulighed for at skære en smule af rejsetiden,” siger Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark.
Den højere hastighed er gældende fra Avedøre til Ringsted med undtagelse af enderne og en mindre strækning omkring Køge Nord, hvor hastigheden fastholdes på 180 km/t.
Om jernbanen København-Ringsted:
- Den dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted er 60 kilometer lang
- Banen følger på næsten hele strækningen Køge Bugt Motorvejen
- Den karakteristiske Køge Nord Station er eneste station på strækningen. Her er der mulighed for at skifte til S-tog og mulighed for at parkere.
- Jernbanen blev indviet den 31. maj 2019
- Se Den nye bane København-Ringsted fra luften
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.