Fræsetoget

Fræsetoget fjerner ved lav hastighed en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af jernbaneskinnerne, inden de når at vokse sig store. 
 
Det gør, at skinnerne kan holde længere, inden de skal udskiftes, og det reducerer risikoen for skinnebrud. Togets fræsehjul kan fræse over en millimeter af togskinnen, når det passerer. Normalt vil der fræses 1-3 gange efter behov. På en nat kan toget fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
 
Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinner, kører fræsetoget meget langsomt - kun op til 0,6 km/t. 
 
Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder.
 

Specialtog

værd at vide om banen