Elever svinger leen for insekter i Jejsing

På den lukkede banestrækning ved Jejsing hjælper elever fra Jejsing Friskole sjældne urter og nøjsomme plantearter på vej, når de slår græsset med le. Området er åbent for besøgende.
Bevæger man sig ud på den gamle Tinglev-Tønder-bane ved Jejsing, kan man opleve en helt særlig banenatur, der er hjemsted for enestående insekter og planter som Blåhat, Liden Klokke og Rødkløver.
Særlig indsats for insekter og planter
Banestrækningen har været ude af drift siden 2002 og har siden ligget urørt hen. Men da banedriften ophørte, spirede træer og buske frem, som langsomt fortrængte de tørkeelskende urter og insekter fra de gamle banearealer.
Derfor hjælper elever fra den nærliggende Jejsing Friskole Banedanmark med at pleje naturen på den lukkede strækning mellem Tinglev og Tønder, og det sker bl.a. med brug af god gammeldags le.
"Når eleverne i Jejsing slår plantevæksterne med le, så giver de samtidig albuerum til urter, som bier, sommerfugle og spindlere er afhængige af og skaber plads til insekter og planter, der har brug for lys og varme for at trives. Det skaber en helt særlig og varieret natur og øger biodiversiteten," siger biolog i Banedanmark, Sigrid Kistrup Ilsøe.
Mere vild natur
Banedanmark arbejder på at styrke den vilde natur langs banen. Sammen med flere andre baneterræner rundt om i landet er den gamle bane i Jejsing en del af InfraNatur-projektet, hvor Banedanmark gør en særlig indsats for at værne om og pleje banenaturen i samarbejde med Miljøstyrelsen.
Indsatsen er til gavn for de mange sjældne dyre- og plantearter i området og er med til at styrke biodiversiteten i Danmark.
Baneterrænet i Jejsing byder på varieret natur med selvgroet skov og krat med Brombær, Slåen og Mirabel, som giver nektar og pollen til insekterne.
Fakta:
- Sammen med andre baneterræner rundt om i landet er baneterrænet i Jejsing en del af InfraNatur-projektet, hvor Banedanmark gør en særlig indsats for at værne om og pleje banenaturen i samarbejde med Miljøstyrelsen.
- Indsatsen er til gavn for de mange sjældne dyre- og plantearter i området og med til at styrke biodiversiteten i Danmark.
- Med Infrastrukturaftalen har Banedanmark fået en ekstra bevilling på godt 5 millioner kroner årligt, som skal bruges til at videreføre arbejdet med den vilde natur langs banen. En del af bevilling skal gå til at videreføre naturplejen på Banedanmarks InfraNatur-områder.
- Baneområdet er åbent for besøgende med indgang fra p-pladsen ved Hostrupvej/Banevænget.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.