Banedanmark afslutter sporlægningen på Danmarks første højhastighedsjernbane

Onsdag den 8. februar 2017 kunne Banedanmarks sporlægningsentreprenør lægge de sidste skinner på den nye højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted over KøgeDermed er der lagt sveller og skinner på hele den 60 kilometer lange dobbeltsporede jernbane, der forventes klar til indvielse i december 2018.

"Det er en vigtig milepæl for Banedanmark, og vi er stolte af, at vi nu er færdige med at lægge de sidste skinner og sveller til Danmarks første højhastighedsbane. Nu mangler vi blot at udlægge de sidste lag skærver og foretage den endelige justering af sporene, før vi kan gå i gang med næste etape af projektet, hvor vi opsætter kørestrømsmaster, elektrificerer banen og etablerer det nye signalsystem", fortæller projektdirektør i Banedanmark, Jette Aagaard.

Strukton Rail A/S, der har udført sporlægningen for Banedanmark, gik i gang med sporlægningen den 31. oktober sidste år og har haft en daglig produktion på knap 2.000 meter.

"Sporbygningen er gået over alt forventning, hvilket kan tilskrives vores dygtige team af sporbyggere. Det gode og konstruktive samarbejde på tværs af organisationen, samt med Banedanmark, har bevist sin succes. Vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde med Banedanmark i arbejdet med at realisere Danmarks første højhastighedsbane", fortæller projektchef hos Strukton A/S, Jacky Dalby.

Når den nye højhastighedsbane fra København til Ringsted over Køge åbner for trafik i december 2018, vil den give en bedre køreplan, mulighed for flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser.

Fakta om sporlægningen:

Sporlægningsmaskinen lægger ca. 2 km spor om dagen - ca. 250 m i timen. Det svarer til 3200 sveller og 4 km skinner
Hver skinne måler 120 m og vejer 60 kg pr. m
S16-svellen er 2,5 m lang og vejer ca. 300 kg