Nu kommer der mere aktivitet på Aarhus H-projektet

Byggepladserne tilknyttet Aarhus H-projektet er som en kæmpe myretue af mennesker og maskiner, der vrimler ind og ud mellem hinanden. Arbejdere og maskiner fylder i bybilledet, og til efteråret går opgraderingen af Aarhus Hovedbanegård ind i en ny fase med endnu flere medarbejdere og endnu flere byggepladser – og mere aktivitet i området omkring banegården.
Når man færdes i nærheden af jernbanen og aktive byggepladser er det godt at være ekstra opmærksom, fx når det gælder advarselsskilte, at man aldrig må opholde sig på byggepladser uden tilladelse, kendskab til sikkerhedsregler og klasse 3-sikkerhedstøj.
Lige nu arbejder vi med perroner, spor og udskiftning af sporskifter ved banegården, og i slutningen af året og ind i det nye år går vi i gang med at arbejde på broerne, som er et led i elektrificeringen. Vi river broen L i Åbyhøj ned, og forhøjer broen J (Kongsvangsbroen), forstærker fundamenterne på Skanderborgvej-broen, og broerne H og E skal renoveres.
Byggepladserne
Banedanmark har i alt 11 byggepladser tilknyttet projektet, og i efteråret vil seks af dem fortsat være i brug:
- Tre byggepladser omkring Banegraven langs Værkmestergade: En bagved Bruuns Bro og to foran ud mod Ringgadebroen
- Åhavevej
- Bøgeskov Høvej i Hasselager
- Bjørnholms Allé på den gl. papirfabriksgrund
Derudover vil der fortsat være lukket for nedkørslen til Brabrandstien. Når man tager den vej, kommer man ind på Banedanmarks areal. Vi bruger den som byggeplads. Senere på året går vi i gang med at pille broen L ned, og i den forbindelse har vi store lastbiler kørende frem og tilbage med materialer. Der er sat omkørselsskilte op. Man skal fortsætte på Søren Frichs Vej til den næste nedkørsel.
Banedanmark inviterer til åben byggeplads senere på året, hvor du får mulighed for at komme ind på en byggeplads.
Sikkerheden på byggepladserne
Som nævnt går arbejderne med broerne også i gang i efteråret. Derfor går projektet fra at have 70 medarbejdere tilknyttet til, at der være omkring 250 medarbejdere tilknyttet megaprojektet i Aarhus og samtidig bliver der kørt med tunge maskiner og løftet enorme elementer.
Selve byggepladserne er på et langt, smalt område. Der er store maskiner, gravkøer, dumpere og lastbiler på meget lidt plads, så helt fra starten har projektet og arbejdsmiljøkoordinatorer i Banedanmark haft et særligt fokus på kørsler på selve byggepladsen i sikkerhedsplanerne for byggeriet.
Derfor er der etableret en sikker adgangsvej på langs af byggepladserne til gående medarbejdere. Hvis man skal bevæge sig rundt på byggepladsen, går man ud på adgangsvejen, følger den hele vejen rundt og går først ind på byggepladsen igen, når man er så tæt på sit arbejdssted som muligt.
”Det betyder, at trafikken på kryds og tværs af byggepladsen bliver mindre, og det reducerer risikoen for ulykker. Det er vigtigt for os at gøre det så sikkert som muligt at arbejde på vores projekter. Også vores megaprojekter,” fortæller Kenneth Navntoft Jensen, som er arbejdsmiljøkoordinator i Banedanmark og på Aarhus H.
Blå bog
Kenneth Navntoft Jensen
50 år og bosat i Fredericia
Banedanmarks arbejdsmiljøkoordinator på byggeprojektet på Aarhus H
Har mere end 20 års erfaring i sikkerhedsbranchen blandt andet fra offshore-branchen
” Det er meget vigtigt for mig, at vi arbejder proaktivt med sikkerhed, og det kan vi gøre ved at have fokus på farlige situationer og nærved-arbejdsulykker. Hvis vi bliver klogere på dem, kan vi forebygge, at de udvikler sig til egentlige ulykker. Som bygherre ønsker vi at skabe en kultur, hvor man kan tale om sine fejl.
Det motiverer mig, at jeg kan se, at mit arbejde flytter noget og gør sikkerheden bedre. Jeg har arbejdet med sikkerhed i over 20 år, og har oplevet mange former for hændelser og ulykker. De oplevelser tænker jeg ikke over til hverdag, men de er med mig i alt, hvad jeg gør”.
Kenneth Navntoft Jensen.

Aarhus H: Ombygning
Perroner og spor ved og på Aarhus Hovedbanegård skal fornyes og renoveres. Samtidig skal strækningerne til og fra sporfornyes, hastighedsopgraderes, elektrificeres og have nye signaler.
Læs om projektet
Hold dig opdateret om Aarhus H
Få sidste nyt fra ombygningen af Aarhus Hovedbanegård samt invitationer til aktiviteter og events i forbindelse med byggeriet.
Tilmeld dig Nyt fra Aarhus H
Intensivt arbejde på Aarhus Banegård hen over sommeren
Mens sommerstemningen har hersket i Smilets By, har Banedanmark arbejdet intensivt med ombygningen af Aarhus Hovedbanegård, der bl.a. skal have nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem, og som skal elektrificeres, så banen er klar til de nye eltog i slutningen af 2026.

Kom med byggechefen på arbejde
Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

Et hav af minder blev byttet for skinner
Banedanmark inviterede søndag til åben byggeplads på Aarhus Hovedbanegård, hvor aarhusianerne fik et særligt indblik i byggeriet af jernbanen, der netop nu gennemgår en omfattende opgradering. En gammel skinne fra Hovedbanegården blev uddelt i små stykker til aarhusianere med mindeværdige oplevelser fra banen.

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog
På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.