Fræseren er tilbage for at gnave i sporet

Skinnefræserens anden kampagne i 2023 er i gang. Der er lagt ud på Fyn, hvor både dele af Svendborgbanen og dele af hovedstrækningen får besøg. Fræsetoget fjerner små revner i skinnerne væk, så de ikke vokser sig store.

Skinnefræseren besøger typisk Danmark et par gange om året, og efter et forårsbesøg, der førte det 155 ton tunge tog rundt om i landet, er tiden nu kommet, hvor efterårssæsonen skydes i gang. For der skal igen fjernes revner i skinnerne på Fyn og Sjælland samt i Jylland.
 
De små revner i skinnerne er blevet opsporet ved målevognskørsel og eftersyn, og nu kommer skinnefræseren og fræser dem væk, så revnerne ikke vokse sig større.

"Skinnerne får forlænget deres levetid, når vi fræser dem. Fræsehjulet fjerner revnerne, og det reducerer risikoen for de skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Og skinnefræseren er et sultent dyr. Fræsehjulet på skinnefræseren kan gnave over en millimeter af skinnen pr. passage.

Det kræver 1-3 passager at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren bevæger sig frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. Det støjer kun moderat, når fræseren er i gang, og skinnefræseren er hurtigt videre, da den har mange revner at fræse væk i løbet af en nat.

På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.

Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne.

Kryber sig hen over skinnerne
Når skinnefræseren er i gang, kører den meget langsomt - helt ned til 400 meter i timen. Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side som med en millimeterpræcis nøjagtighed fjerner revnerne.

Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespåner. Det er et hold af internationale eksperter, der kører toget, og der er en dansk lods med kendskab til strækningerne med om bord. Togets kørehastighed, når det skal fra opgave til opgave, er maksimalt 70 km/t på de danske skinner.

Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.

"I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører skinnefræseren om natten," siger Pernille Skovrup.

Klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

Fræsetoget kører efter følgende plan:

18.-19. september                    Fruens Bøge-Kværndrup

19.-20. september                    Ringe-Stenstrup

20.-21. september                    Odense-Nyborg

21.-22. september                    Odense-Nyborg

22.-23. september                    Odense-Nyborg

23.-24. september                    Odense-Nyborg

24.-25. september                    Odense-Nyborg

25.-26. september                    Odense-Nyborg

 

26.-27. september                    Fredericia-Børkop

27.-28. september                    Fredericia-Børkop

28.-29. september                    Fredericia-Børkop

29.-30. september                    Fredericia-Børkop

30. september-1. oktober      Fredericia-Børkop

1.-2. oktober                                Fredericia-Børkop

2.-3. oktober                                Fredericia-Børkop

3.-4. oktober                                Fredericia-Børkop

4.-5. oktober                                Børkop-Vejle

5.-6. oktober                                Børkop-Vejle

6.-7. oktober                                Middelfart-Fredericia

7.-8. oktober                                Middelfart-Fredericia

8.-9. oktober                                Børkop-Vejle

9.-10. oktober                             Børkop-Vejle

10.-11. oktober                           Børkop-Vejle

 

11.-12. oktober                           Næstved-Lundby

12.-13. oktober                           Vordingborg-Eskilstrup

13.-14. oktober                           Storstrømsbroen

14.-15. oktober                           Vordingborg-Eskilstrup

15.-16. oktober                           Roskilde-Viby Sjælland

16.-17. oktober                           Viby Sjælland

17.-18. oktober                           Viby Sjælland-Borup

 

21.-22. november                      Aarhus-Hinnerup

22.-23. november                      Aarhus-Hadsten

23.-24. november                      Hadsten-Langå

24.-25. november                      Hadsten-Langå

25.-26. november                      Hobro-Skørping

26.-27. november                      Skørping-Aalborg

27.-28. november                      Skørping-Svenstrup

28.-29. november                      Skørping-Aalborg

29.-30. november                      Skørping-Hobro

30. november-1. december   Skørping-Hobro

1.-2. december                           Langå-Hinnerup

2.-3. december                           Hinnerup-Aarhus

3.-4. december                           Hinnerup-Aarhus

 

4.-5. december                           Odense-Holmstrup

5.-6. december                           Nyborg-Odense

7.-8. december                           Nyborg-Odense

8.-9. december                           Nyborg-Odense

9.-10. december                        Nyborg-Odense

10.-11. december                      Nyborg-Odense

11.-12 december                       Slagelse-Korsør

12.-13. december                      Slagelse-Korsør

 

Standpladser:

19.-25. september                    Odense

26. september-11. oktober    Fredericia

12.-14. oktober                           Vordingborg

15. oktober                                  Næstved

16.-17. oktober                           Roskilde

 

21. november                             Padborg

22.-25 november                       Langå

26. november-1. december   Hobro

2.-3. december                           Aarhus

4.-12. december                         Odense

 

Yderligere information
Banedanmarks hjemmeside kan du læse mere om fræsetoget og de øvrige specialtog til skinneslibning.

 
For yderligere informationer kan journalister kontakte Banedanmark presse
på telefon 8234 1313 eller mail: presse@bane.dk.

 

Yderligere information
Læs mere om fræsetoget og de øvrige specialtog til skinneslibning

Download billeder til pressebrug

 
Kontaktinformation
For yderligere informationer kontakt Banedanmark Presse på tlf. 82341313 eller mail presse@bane.dk.