Et hav af minder blev byttet for skinner

Mange deltagere kom velforberedte med minder til arrangementet i håb om at få de små historiske stykker skinner med sig hjem. Vandre- og ankomsthallen emmede af nostalgi, og der blev talt om banens store betydning.
“Vi har simpelthen modtaget så mange gode historier om banen og Hovedbanegården i Aarhus, der har lagt skinner og perroner til alt lige fra blomstrende kærlighedshistorier til glade barndomsminder,” fortæller Helle Thambo, projektchef i Banedanmark.
Mens snakken gik, var børnene gladeligt underholdt som banedetektiver, der gik på jagt efter den nye jernbanes gevinster, som heldigvis er til at få øje på.
En elektrificeret jernbane med nye digitale signalsystemer vil sikre både kortere rejsetid, øget komfort, bedre trafikinformation, mere fleksibel afvikling af trafikken og dermed flere tog til tiden.
Alt sammen tiltag, der understøtter toget som et attraktivt, grønt og miljøvenligt transportvalg, der reducerer støjniveauet, forbedrer miljøet og naturen langs banen til gavn for alle naboer.
Arbejdet i Aarhus strækker sig fra april 2025 til udgangen af 2026, og er delt ind i flere delprojekter, der gennemføres samtidigt. Det sker for at gennemføre projektet på kortest mulige tid, mens togdriften i videst mulige udstrækning opretholdes.
Læs et udvalg af de mange gode historier om banen og Hovedbanegården i Aarhus:
- Der var to højdepunkter hvert år i børnehaven i slut 90’erne. Turen til Djurs Sommerland og turen med Oddergrisen med afgang fra spor 6 og 7 på Aarhus Hovedbanegård til en legeplads syd for byen. Men det var togturen der var højdepunktet.
- En af mine venner købte en kummefryser på Den Blå Avis. Desværre var den i Horsens, og ingen af os havde bil. Derfor var den eneste løsning at tage kummefryseren med i toget til Aarhus. Kontrolløren var ret skeptisk, men han gav os lov, såfremt vi købte en cykelbillet til fryseren. Og således fik vi fragtet en fryser fra Horsens til Aarhus.
- Da jeg var lille tog min far mig altid med ind på Hovedbanegården for at se på togene, der kom og gik. Vi plejede altid at gætte på, hvor de skulle hen, og jeg kunne ikke forstå, hvorfor han altid havde ret. Nu er jeg stor og kører med tog hver dag. Og jeg prøver stadig at gætte, hvor alle togene jeg ser på perronen kører hen.
- Jeg var vild med tog som barn. Min farmor tog mig med på min første tur fra Hadsten til Aarhus H. Jeg var cirka tre år gammel. Min farmor er her ikke mere, men mindet lever. Nu er jeg 18 år.

Hold dig opdateret om Aarhus H
Få sidste nyt fra ombygningen af Aarhus Hovedbanegård samt invitationer til aktiviteter og events i forbindelse med byggeriet.
Tilmeld dig Nyt fra Aarhus HNu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.