Stationerne

I årene frem mod åbningen af den kommende Femern-Bælt tunnel får jernbanen på Sydsjælland og Lolland-Falster et stort løft, så den er klar til den nye trafikforbindelse ud i Europa. 

Tunnelen under Femern Bælt ventes færdig i 2029, men togpassagerer og pendlere på Sydsjælland og Lolland-Falster får gavn af forbedringerne længe før. I 2020 opgraderede Banedanmark strækningen mellem Ringsted og Vordingborg, hvilket blandt andet betyder, at der kan indsættes el-tog på strækningen i 2021.

I 2024 kommer der også el-tog til Falster, når den nye Storstrømsbro er taget i brug. Skinnerne opgraderes på flere steder mellem Ringsted og Vordingborg, og der etableres et 55 km langt ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby, så banen bliver dobbeltsporet hele vejen.

Undervejs ombygges og renoveres flere stationer, og der bygges en helt ny station ved Holeby.

  • Der foretages en større sporombygning på Nykøbing F Station
  • Nørre Alslev Station bliver ombygget,  perronerne bliver flyttet og forlænget og der bliver bygget ny gangbro
  • Glumsø Station er blevet ombygget og har fået flyttet og forlænget perronerne samt ny gangbro
  • Stationen i Vordingborg fik forlænget perronerne og en ny gangbro
  • Eskilstrup Station blev flyttet og fik forlænget perronerne og der blev bygget nye gangbroer
  • Perronerne på Lundby Station blev ombygget
  • Der bliver anlagt en ny station ved Holeby

OMbygning af to stationer i 2021

Ny station i holeby

Visualisering Holeby Station

Ny Station ved Holeby

Banedanmark opfører en helt ny station ved Holeby. Stationen får fire spor, og den vil blive udstyret med en gangbro med elevatorer.

allerede Ombyggede Stationer

Ny station i Vordingborg

Den 28. august 2019 blev den nye station i Vordingborg indviet. Stationen har blandt andet fået nye perronbro med elevatorer, nye perroner og spor.

den nye vordingborg station